Verzuim in retail daalt tegen trend in

Verzuim in retail daalt tegen trend in
Shutterstock

Terwijl we in de pers lezen dat het Belgische ziekteverzuim alle records breekt, gaat de retailsector in tegen deze trend. Volgens een onderzoek van SD Worx ligt aantal ziektedagen in retail wel boven het landelijk gemiddelde, maar daalt het licht.

Opmerkelijk

Op honderd dagen werken bleef de Belg vorig jaar gemiddeld 5,52 dagen thuis door ziekte. In de retailsector bedroeg het gemiddelde verzuim 6,37%, maar zowel voor kortdurend als langdurend ziekteverzuim daalt dat cijfer nu. De lichte daling is opmerkelijk in een sector waar momenteel toch heel wat druk op de ketel staat bij de werknemers.

 

“De klassieke piekmomenten blijven aanwezig in de loop van het jaar, met name de griepepidemie en de eindejaarskoopjes”, zegt Peter Van Ostaeyen, retailexpert bij SD Worx. “De reden voor de daling moet verder onderzocht worden. We kunnen nog niet inschatten of de evolutie zich verder zal kunnen doorzetten. Er zijn wel enkele trends voelbaar, als we links en rechts een ballonnetje oplaten.”

 

Verstrengd verzuimbeleid

Kortom: ‘it’s complicated’, zoals alles in retail vandaag. Er is niet één reden die op zich verantwoordelijk is voor de daling bij zowel kort als lang verzuim, maar er tekenen zich wel een aantal zaken af: “Zo zien we heel duidelijk de impact van een verstrengd verzuimbeleid bij enkele grote spelers in de markt, en dat weegt door op het gemiddelde. Vaak investeren zij al enige tijd in een ruimer aanwezigheidsbeleid, en zijn ze vandaag in staat daar de vruchten van te plukken.”

 

“Een andere reden is de turbulente omgeving die we vandaag zien. Veel retailers slanken af, wat maakt dat veel mensen de lat voor zichzelf wat hoger leggen en bij ziekte toch gaan werken, uit bezorgdheid voor de eigen job.”

 

“Bij langdurig verzuim zien we ook een daling als gevolg van overheidsmaatregelen met betrekking tot het verzuimbeleid. Dat leidt tot een verbeterde herintegratie van langdurig zieken. We zien anderzijds ook dat retailers vaker overgaan tot het ontslag van langdurig zieken. We volgen dan ook met veel interesse de verdere evolutie op, en zijn benieuwd of deze trend zich zal verderzetten in 2017”, besluit Van Ostaeyen.

 

Cijfers gemeten in PC311 – de grote detailhandelsbedrijven.  Bron: SD Worx

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top