Verzuim in retail daalt tegen trend in

Verzuim in retail daalt tegen trend in
Shutterstock

Terwijl we in de pers lezen dat het Belgische ziekteverzuim alle records breekt, gaat de retailsector in tegen deze trend. Volgens een onderzoek van SD Worx ligt aantal ziektedagen in retail wel boven het landelijk gemiddelde, maar daalt het licht.

Opmerkelijk

Op honderd dagen werken bleef de Belg vorig jaar gemiddeld 5,52 dagen thuis door ziekte. In de retailsector bedroeg het gemiddelde verzuim 6,37%, maar zowel voor kortdurend als langdurend ziekteverzuim daalt dat cijfer nu. De lichte daling is opmerkelijk in een sector waar momenteel toch heel wat druk op de ketel staat bij de werknemers.

 

“De klassieke piekmomenten blijven aanwezig in de loop van het jaar, met name de griepepidemie en de eindejaarskoopjes”, zegt Peter Van Ostaeyen, retailexpert bij SD Worx. “De reden voor de daling moet verder onderzocht worden. We kunnen nog niet inschatten of de evolutie zich verder zal kunnen doorzetten. Er zijn wel enkele trends voelbaar, als we links en rechts een ballonnetje oplaten.”

 

Verstrengd verzuimbeleid

Kortom: ‘it’s complicated’, zoals alles in retail vandaag. Er is niet één reden die op zich verantwoordelijk is voor de daling bij zowel kort als lang verzuim, maar er tekenen zich wel een aantal zaken af: “Zo zien we heel duidelijk de impact van een verstrengd verzuimbeleid bij enkele grote spelers in de markt, en dat weegt door op het gemiddelde. Vaak investeren zij al enige tijd in een ruimer aanwezigheidsbeleid, en zijn ze vandaag in staat daar de vruchten van te plukken.”

 

“Een andere reden is de turbulente omgeving die we vandaag zien. Veel retailers slanken af, wat maakt dat veel mensen de lat voor zichzelf wat hoger leggen en bij ziekte toch gaan werken, uit bezorgdheid voor de eigen job.”

 

“Bij langdurig verzuim zien we ook een daling als gevolg van overheidsmaatregelen met betrekking tot het verzuimbeleid. Dat leidt tot een verbeterde herintegratie van langdurig zieken. We zien anderzijds ook dat retailers vaker overgaan tot het ontslag van langdurig zieken. We volgen dan ook met veel interesse de verdere evolutie op, en zijn benieuwd of deze trend zich zal verderzetten in 2017”, besluit Van Ostaeyen.

 

Cijfers gemeten in PC311 – de grote detailhandelsbedrijven.  Bron: SD Worx

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kraft Heinz doet overnamebod op Unilever

17/02/2017

Kraft Heinz heeft een overnamebod gedaan van meer dan 130 miljard euro op Unilever. Dat heeft Kraft Heinz zelf bekend gemaakt. Het bod werd wel afgewezen door Unilever, maar Kraft Heinz lijkt echter nog niet op te geven.

Yess! op weg naar Maldegem

17/02/2017

Op 23 februari opent discountketen Yess! een derde filiaal, ditmaal in Maldegem. De eerste vestiging van de keten, een concept van Bart Coeman, opende een klein jaar geleden zijn deuren in Roeselare. In november kwam er ook een winkel in Aarschot.

“Protectionisme is erg nadelig voor retailers”

16/02/2017

De stem van de Europese retailsector toont zich een sterke pleitbezorger van een gelijk speelveld voor alle retailers. Algemeen directeur Christian Verschueren van EuroCommerce maakt zich zorgen over het opkomende protectionisme.

Omzet Decathlon voor het eerst meer dan 10 miljard euro

16/02/2017

Sportketen Decathlon heeft zichzelf een mooi verjaardagscadeau geschonken: ze viert haar veertigste verjaardag met voor de eerste keer ooit een omzet van meer dan tien miljard euro, dankzij een flinke internationale expansie.

Al 2 miljoen bezoekers voor Docks Bruxsel

16/02/2017

Sinds de opening op 20 oktober 2016 hebben al twee miljoen bezoekers de weg gevonden naar het winkelcentrum Docks Bruxsel. Daarmee zit het winkelcentrum op schema om het vooropgestelde doel van vijf miljoen bezoekers tijdens het eerste jaar te halen.

Bouwpunt fuseert met het Nederlandse Veris

16/02/2017

Het Belgische Bouwpunt, een verzamelnaam voor 18 familiebedrijven die gezamenlijk 26 bouwmaterialencentra uitbaten, gaat op in het Nederlandse Veris. Dat baat in Nederland honderd bouw- en houtgroothandels uit onder de namen Bouwcenter en Stiho.

Back to top