Verzuim in retail daalt tegen trend in

Verzuim in retail daalt tegen trend in
Shutterstock

Terwijl we in de pers lezen dat het Belgische ziekteverzuim alle records breekt, gaat de retailsector in tegen deze trend. Volgens een onderzoek van SD Worx ligt aantal ziektedagen in retail wel boven het landelijk gemiddelde, maar daalt het licht.

Opmerkelijk

Op honderd dagen werken bleef de Belg vorig jaar gemiddeld 5,52 dagen thuis door ziekte. In de retailsector bedroeg het gemiddelde verzuim 6,37%, maar zowel voor kortdurend als langdurend ziekteverzuim daalt dat cijfer nu. De lichte daling is opmerkelijk in een sector waar momenteel toch heel wat druk op de ketel staat bij de werknemers.

 

“De klassieke piekmomenten blijven aanwezig in de loop van het jaar, met name de griepepidemie en de eindejaarskoopjes”, zegt Peter Van Ostaeyen, retailexpert bij SD Worx. “De reden voor de daling moet verder onderzocht worden. We kunnen nog niet inschatten of de evolutie zich verder zal kunnen doorzetten. Er zijn wel enkele trends voelbaar, als we links en rechts een ballonnetje oplaten.”

 

Verstrengd verzuimbeleid

Kortom: ‘it’s complicated’, zoals alles in retail vandaag. Er is niet één reden die op zich verantwoordelijk is voor de daling bij zowel kort als lang verzuim, maar er tekenen zich wel een aantal zaken af: “Zo zien we heel duidelijk de impact van een verstrengd verzuimbeleid bij enkele grote spelers in de markt, en dat weegt door op het gemiddelde. Vaak investeren zij al enige tijd in een ruimer aanwezigheidsbeleid, en zijn ze vandaag in staat daar de vruchten van te plukken.”

 

“Een andere reden is de turbulente omgeving die we vandaag zien. Veel retailers slanken af, wat maakt dat veel mensen de lat voor zichzelf wat hoger leggen en bij ziekte toch gaan werken, uit bezorgdheid voor de eigen job.”

 

“Bij langdurig verzuim zien we ook een daling als gevolg van overheidsmaatregelen met betrekking tot het verzuimbeleid. Dat leidt tot een verbeterde herintegratie van langdurig zieken. We zien anderzijds ook dat retailers vaker overgaan tot het ontslag van langdurig zieken. We volgen dan ook met veel interesse de verdere evolutie op, en zijn benieuwd of deze trend zich zal verderzetten in 2017”, besluit Van Ostaeyen.

 

Cijfers gemeten in PC311 – de grote detailhandelsbedrijven.  Bron: SD Worx

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Back to top