Verzuim in retail daalt tegen trend in | RetailDetail

Verzuim in retail daalt tegen trend in

Verzuim in retail daalt tegen trend in
Shutterstock

Terwijl we in de pers lezen dat het Belgische ziekteverzuim alle records breekt, gaat de retailsector in tegen deze trend. Volgens een onderzoek van SD Worx ligt aantal ziektedagen in retail wel boven het landelijk gemiddelde, maar daalt het licht.

Opmerkelijk

Op honderd dagen werken bleef de Belg vorig jaar gemiddeld 5,52 dagen thuis door ziekte. In de retailsector bedroeg het gemiddelde verzuim 6,37%, maar zowel voor kortdurend als langdurend ziekteverzuim daalt dat cijfer nu. De lichte daling is opmerkelijk in een sector waar momenteel toch heel wat druk op de ketel staat bij de werknemers.

 

“De klassieke piekmomenten blijven aanwezig in de loop van het jaar, met name de griepepidemie en de eindejaarskoopjes”, zegt Peter Van Ostaeyen, retailexpert bij SD Worx. “De reden voor de daling moet verder onderzocht worden. We kunnen nog niet inschatten of de evolutie zich verder zal kunnen doorzetten. Er zijn wel enkele trends voelbaar, als we links en rechts een ballonnetje oplaten.”

 

Verstrengd verzuimbeleid

Kortom: ‘it’s complicated’, zoals alles in retail vandaag. Er is niet één reden die op zich verantwoordelijk is voor de daling bij zowel kort als lang verzuim, maar er tekenen zich wel een aantal zaken af: “Zo zien we heel duidelijk de impact van een verstrengd verzuimbeleid bij enkele grote spelers in de markt, en dat weegt door op het gemiddelde. Vaak investeren zij al enige tijd in een ruimer aanwezigheidsbeleid, en zijn ze vandaag in staat daar de vruchten van te plukken.”

 

“Een andere reden is de turbulente omgeving die we vandaag zien. Veel retailers slanken af, wat maakt dat veel mensen de lat voor zichzelf wat hoger leggen en bij ziekte toch gaan werken, uit bezorgdheid voor de eigen job.”

 

“Bij langdurig verzuim zien we ook een daling als gevolg van overheidsmaatregelen met betrekking tot het verzuimbeleid. Dat leidt tot een verbeterde herintegratie van langdurig zieken. We zien anderzijds ook dat retailers vaker overgaan tot het ontslag van langdurig zieken. We volgen dan ook met veel interesse de verdere evolutie op, en zijn benieuwd of deze trend zich zal verderzetten in 2017”, besluit Van Ostaeyen.

 

Cijfers gemeten in PC311 – de grote detailhandelsbedrijven.  Bron: SD Worx

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.