Verzuim in retail daalt tegen trend in

Verzuim in retail daalt tegen trend in
Shutterstock

Terwijl we in de pers lezen dat het Belgische ziekteverzuim alle records breekt, gaat de retailsector in tegen deze trend. Volgens een onderzoek van SD Worx ligt aantal ziektedagen in retail wel boven het landelijk gemiddelde, maar daalt het licht.

Opmerkelijk

Op honderd dagen werken bleef de Belg vorig jaar gemiddeld 5,52 dagen thuis door ziekte. In de retailsector bedroeg het gemiddelde verzuim 6,37%, maar zowel voor kortdurend als langdurend ziekteverzuim daalt dat cijfer nu. De lichte daling is opmerkelijk in een sector waar momenteel toch heel wat druk op de ketel staat bij de werknemers.

 

“De klassieke piekmomenten blijven aanwezig in de loop van het jaar, met name de griepepidemie en de eindejaarskoopjes”, zegt Peter Van Ostaeyen, retailexpert bij SD Worx. “De reden voor de daling moet verder onderzocht worden. We kunnen nog niet inschatten of de evolutie zich verder zal kunnen doorzetten. Er zijn wel enkele trends voelbaar, als we links en rechts een ballonnetje oplaten.”

 

Verstrengd verzuimbeleid

Kortom: ‘it’s complicated’, zoals alles in retail vandaag. Er is niet één reden die op zich verantwoordelijk is voor de daling bij zowel kort als lang verzuim, maar er tekenen zich wel een aantal zaken af: “Zo zien we heel duidelijk de impact van een verstrengd verzuimbeleid bij enkele grote spelers in de markt, en dat weegt door op het gemiddelde. Vaak investeren zij al enige tijd in een ruimer aanwezigheidsbeleid, en zijn ze vandaag in staat daar de vruchten van te plukken.”

 

“Een andere reden is de turbulente omgeving die we vandaag zien. Veel retailers slanken af, wat maakt dat veel mensen de lat voor zichzelf wat hoger leggen en bij ziekte toch gaan werken, uit bezorgdheid voor de eigen job.”

 

“Bij langdurig verzuim zien we ook een daling als gevolg van overheidsmaatregelen met betrekking tot het verzuimbeleid. Dat leidt tot een verbeterde herintegratie van langdurig zieken. We zien anderzijds ook dat retailers vaker overgaan tot het ontslag van langdurig zieken. We volgen dan ook met veel interesse de verdere evolutie op, en zijn benieuwd of deze trend zich zal verderzetten in 2017”, besluit Van Ostaeyen.

 

Cijfers gemeten in PC311 – de grote detailhandelsbedrijven.  Bron: SD Worx

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top