Vijf succesfactoren voor digitale shoppermarketing

In digitale tijden worden merken en retailers met heel wat nieuwe vragen geconfronteerd. Hoe kan je het gangbare offline categoriemanagement vertalen naar online shoppergedrag? “Investeer vandaag al om klaar te zijn voor groei.”

 

“Het kan snel gaan”

Momenteel is e-commerce nog heel klein in FMCG, maar daar mogen we ons niet op verkijken, vindt Klaas Verbeken, managing partner van Bake & Company, één van de leidende bureaus in digitaal strategisch advies in België: “Er is een verschil tussen lineaire en exponentiële groei. In sommige categorieën betekent de digitale omzet inderdaad nog maar 1%, in andere is het al 5%. Consumentengedrag is erg verschillend per categorie, per kanaal en per doelgroep. Het kan soms snel gaan…”

Bedrijven investeren vandaag veel tijd en middelen in shoppermarketing, maar voor het digitale luik blijven die middelen vaak nog beperkt. Dat retailers momenteel nog een afwachtende houding aannemen, mag nochtans geen excuus zijn: “Begin zo snel mogelijk te leren. Leg vandaag goede afspraken en condities vast, om klaar te zijn voor groei”, adviseert Verbeken. Bake & Company heeft alvast vijf succesfactoren gedefinieerd voor een geslaagde omnichannel-aanpak.

 

1. Deel data

“Binnen een aanpak van ‘joint business planning’ kan je ondanks de beperkingen van GDPR nog steeds data gebruiken en delen met klanten en partners. Begrijp wie je doelgroep is, weet hoe de user journey verloopt. Er zijn vaak al offline afspraken met de retailers, voeg daar een online luik aan toe.”

 

2. Focus op taxonomie

Dat moeilijke woord verwijst naar de opbouw van informatie in de webshop. “Dit is intensief werk, maar het is enorm belangrijk. Hoe verloopt de zoektocht van je shopper? De zoekterm ‘amandelmelk’ kan naar een plantaardige drink leiden maar ook naar shampoo… Een afspraak met de retailer dat een specifieke zoekterm in z’n webshop naar jouw merk leidt, is dan ook zeer belangrijk.”

 

3. Optimaliseer het digitale schap

“De manier waarop je je producten online presenteert, heeft een grote impact op de verkoop. Welke visuals, welke informatie? Ook hierover kan je afspraken maken, en testen wat beter converteert. De meeste fabrikanten hebben hiermee nog niet zoveel ervaring, soms is er wel internationale expertise aanwezig.”

 

4. Genereer trafiek

“Investeer als merk in eigen en andere kanalen om onlineshoppers naar de retailer te laten doorstromen. Bekijk traffic building vanuit een geïntegreerd verhaal tussen merk en retailer.”

 

5. Innoveer slim

“Moet je met Amazon in zee gaan? Eigen verkoopkanalen opzetten? Het is verleidelijk, maar het hangt af van je categorie en je doelgroep. En het is vaak meer werk dan je denkt. Dynamische prijszetting bijvoorbeeld is bij Amazon een gegeven, terwijl FMCG-bedrijven daar niet aan gewend zijn. Kijk naar je concurrenten op de Belgische markt.”

 

Laatste tickets

Hoe trek je online shoppers naar de fysieke winkel en omgekeerd? Hoe definieer je het juiste online assortiment? Hoe kan je de shopperlogica reflecteren in het zoekproces? Wat is de meest effectieve manier om je product in de webshop te presenteren en te communiceren? Hoe kunnen retailers en leveranciers samenwerken om de digitale uitdaging aan te gaan? Dat en veel meer vertelt Klaas Verbeken van Bake & Company Op het RetailDetail Trade & Shopper Marketing Congress op donderdag 21 maart in Living Tomorrow (Indringingsweg 1, 1800 Vilvoorde).
 

Ook sprekers van AB InBevVan MarckeCarrefour en StepUp Consulting betreden er het podium. Bovendien presenteert Luc Desmedt van LD&Co de resultaten van een exclusief onderzoek naar trade & shoppermarketing in België, met input van grote retailers en merkfabrikanten. Via deze link vindt u laatste details over het programma en de sprekers, en kan u zich inschrijven.