Vijfde méér ecocheques verspreid in eerste helft 2012 | RetailDetail

Vijfde méér ecocheques verspreid in eerste helft 2012

Vijfde méér ecocheques verspreid in eerste helft 2012

Wie dacht dat ecocheques hun beste tijd hebben gehad, vergist zich. In de eerste helft van dit jaar werden er liefst 20% méér ecocheques verspreid onder de Belgische werknemers. Ook het aantal winkels dat ze aanvaardt, is gestegen met 450. Dat blijkt allemaal uit cijfers van de Vouchers Issuers Association (VIA), het samenwerkingsverband van Sodexo en Edenred.

Ruim 93 miljoen euro

In 2011 kregen 1,458 miljoen Belgische werknemers ecocheques van hun baas. In de voorbije zes maanden is het aantal verdeelde ecocheques met bijna een vijfde gestegen (tegenover dezelfde periode vorig jaar), goed voor een totale tegenwaarde van ruim 93 miljoen euro.

 

Tegelijk traden 450 nieuwe winkelpunten toe tot het netwerk, waardoor nu al ruim 10.000 verkooppunten in België ecocheques aanvaarden. Niet verwonderlijk, klinkt het bij VIA, want "sinds de lancering eind 2009 vertegenwoordigen de ecocheques voor de handelaars een bijkomende omzet van bijna 600 miljoen euro".

 

Liefst 41% van de ecocheques zou worden ingeruild in handelszaken in de onmiddellijke nabijheid van de consument; de rest wordt uitgegeven in de groothandel en bij gespecialiseerde handelszaken.

 

De 10 populairste ecocheque-producten

Ecocheques zijn goed voor 250 euro extra koopkracht per jaar. "In het besef dat 52% van de Belgen van oordeel is dat de prijsstijgingen op hun budget wegen en dat 34% zich zorgen maakt over zijn koopkracht, vormen ze een meer dan welgekomen extraatje", aldus VIA.

 

De top-10 van producten die het vaakst - al dan niet volledig - met ecocheques worden betaald, ziet er als volgt uit:

  1. IJskast - diepvries A++
  2. Droogkast A, A+, A++
  3. Fietsen
  4. Fietsaccessoires
  5. Tuinmeubelen in FSC- of PEFC-hout
  6. Treintickets voor Eurostar & Thalys
  7. LCD-televisietoestellen met ecolabel
  8. Buitenspeeltuigen in FSC- of PEFC-hout
  9. Biovoeding
  10. Huishoudelijke onderhoudsproducten met ecolabel

 

Om de consument en de handelaars nog beter te informeren, is de Vouchers Issuers Association gestart met een grote radiocampagne onder het motto "Ecocheques, de natuur zegt dank u"

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.