Vijfde méér ecocheques verspreid in eerste helft 2012

Vijfde méér ecocheques verspreid in eerste helft 2012

Wie dacht dat ecocheques hun beste tijd hebben gehad, vergist zich. In de eerste helft van dit jaar werden er liefst 20% méér ecocheques verspreid onder de Belgische werknemers. Ook het aantal winkels dat ze aanvaardt, is gestegen met 450. Dat blijkt allemaal uit cijfers van de Vouchers Issuers Association (VIA), het samenwerkingsverband van Sodexo en Edenred.

Ruim 93 miljoen euro

In 2011 kregen 1,458 miljoen Belgische werknemers ecocheques van hun baas. In de voorbije zes maanden is het aantal verdeelde ecocheques met bijna een vijfde gestegen (tegenover dezelfde periode vorig jaar), goed voor een totale tegenwaarde van ruim 93 miljoen euro.

 

Tegelijk traden 450 nieuwe winkelpunten toe tot het netwerk, waardoor nu al ruim 10.000 verkooppunten in België ecocheques aanvaarden. Niet verwonderlijk, klinkt het bij VIA, want "sinds de lancering eind 2009 vertegenwoordigen de ecocheques voor de handelaars een bijkomende omzet van bijna 600 miljoen euro".

 

Liefst 41% van de ecocheques zou worden ingeruild in handelszaken in de onmiddellijke nabijheid van de consument; de rest wordt uitgegeven in de groothandel en bij gespecialiseerde handelszaken.

 

De 10 populairste ecocheque-producten

Ecocheques zijn goed voor 250 euro extra koopkracht per jaar. "In het besef dat 52% van de Belgen van oordeel is dat de prijsstijgingen op hun budget wegen en dat 34% zich zorgen maakt over zijn koopkracht, vormen ze een meer dan welgekomen extraatje", aldus VIA.

 

De top-10 van producten die het vaakst - al dan niet volledig - met ecocheques worden betaald, ziet er als volgt uit:

  1. IJskast - diepvries A++
  2. Droogkast A, A+, A++
  3. Fietsen
  4. Fietsaccessoires
  5. Tuinmeubelen in FSC- of PEFC-hout
  6. Treintickets voor Eurostar & Thalys
  7. LCD-televisietoestellen met ecolabel
  8. Buitenspeeltuigen in FSC- of PEFC-hout
  9. Biovoeding
  10. Huishoudelijke onderhoudsproducten met ecolabel

 

Om de consument en de handelaars nog beter te informeren, is de Vouchers Issuers Association gestart met een grote radiocampagne onder het motto "Ecocheques, de natuur zegt dank u"

Tags: