Vlaamse steden en gemeenten “weinig creatief bij ondersteunen lokale handelaars” | RetailDetail

Vlaamse steden en gemeenten “weinig creatief bij ondersteunen lokale handelaars”

Vlaamse steden en gemeenten “weinig creatief bij ondersteunen lokale handelaars”

Twee op de drie Vlaamse steden en gemeenten blijven zweren bij de oude recepten om de detailhandel op hun grondgebied te steunen. Aan e-commerce en sociale media wordt amper aandacht besteed, hoewel volgens het NSZ net daar flink wat troeven liggen.

Braderijen, jaarmarkten, avondmarkten, cadeaubonnen

Uit onderzoek van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij de 308 Vlaamse steden en gemeenten blijkt dat slechts één op de drie lokale besturen hun lokale handelaars op een "creatieve en originele manier" ondersteunt. "Twee derde van alle lokale besturen blijft kiezen voor dezelfde, oude recepten", klinkt het bij de zelfstandigenorganisatie.

 

"De gehanteerde ondersteuningsmethoden zijn nagenoeg overal dezelfde: braderijen, jaarmarkten, avondmarkten, lokale raden met inspraak van zelfstandigen, cadeaubonnen bij de handelaars van de gemeente of stad, afterworkshopping, ... Op zich zijn dat natuurlijk waardevolle initiatieven, maar anderzijds is het ook nodig om niet op de lauweren te blijven rusten en vernieuwend te zijn."

 

Pop-upwinkels, maskeerwinkels, internetplatformen

Sommige gemeentebesturen hebben de boodschap begrepen en "voeren een proactief antileegstandbeleid door financiële ondersteuning te geven voor pop-upwinkels (onder meer in Landen en Mechelen) of door vitrinestickers te kleven op leegstaande uitstalramen (o.a. in Merchtem en Duffel). Zo worden als het ware nep- of maskeerwinkels gecreëerd met op het uitstalraam een afbeelding van een winkel, wat het straatbeeld alvast aantrekkelijker maakt. Andere gemeentebesturen kiezen er dan weer voor om opstart- en renovatiepremies te geven om de leegstand in te dammen (o.m. in Tongeren)."

 

Opvallende afwezige zijn de moderne digitale technologieën, zo blijkt nog uit het onderzoek: "E-commerce en sociale media zijn vandaag niet meer weg te denken uit de maatschappij en vormen ook een mogelijke troef voor handelaars. Jammer genoeg organiseert slechts een handvol lokale besturen (Leuven en Lier bijvoorbeeld) opleidingen over hoe handelaars zich het best online kunnen profileren of zet slechts een beperkt aantal een online platform op voor de lokale handelaars en horeca (Hasselt)."

 

Het NSZ roept de steden en gemeenten op om bijvoorbeeld een app te ontwikkelen die een overzicht geeft van alle winkels op hun grondgebied en de producten die ze aanbieden, maar ook bijvoorbeeld van de promoties of acties die lopen in deze of gene handelszaak. "In ieder geval moeten de lokale besturen, samen met de handelaars, nadenken hoe ze anno 2015 van de lokale handel een blijvende bondgenoot kunnen maken. Slaapdorpen zonder uitgesproken commerciële activiteiten zijn er momenteel al te veel in Vlaanderen", aldus nog het NSZ.

 

Om lokale handelaars alvast op creatieve ideëen te brengen en te inspireren met innovatieve mogelijkheden, tourt vanaf dit najaar de Future of Shopping Roadshow - de winkel van de toekomst op wielen - van RetailDetail in samenwerking met Unizo door Vlaanderen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.