Voeding stuwt omzet Marks & Spencer | RetailDetail

Voeding stuwt omzet Marks & Spencer

Voeding stuwt omzet Marks & Spencer
Shutterstock

De omzet van de Britse winkelketen Marks & Spencer is in het eerste kwartaal van het boekjaar 2017/2018 met enkele procenten gestegen. Toch slaagde de keten er nog steeds niet in om de dalende trend bij de verkoop van kleding om te keren.

Sterke voedingverkoop

De totale omzet van Marks & Spencer kwam in het eerste kwartaal uit op 2,53 miljard pond (2,9 miljard euro): dat is 2,7% meer dan een jaar eerder. Op de Britse thuismarkt, waar Marks & Spencer vrijwel al zijn omzet haalt, steeg de omzet met 2,6%. Op vergelijkbare basis was er op de thuismarkt wel sprake van een daling van 0,5%.

 

Het was vooral de verkoop van voeding die de omzet van Marks & Spencer de hoogte in duwde, want die steeg met 4,5% ten opzichte van een jaar eerder. Bij ‘Clothing & Home’ is er echter nog steeds geen sprake van een ommekeer: daar viel de omzet met een halve procent terug. “De verkoop was in het eerste kwartaal in lijn met onze verwachtingen en we zijn op het juiste pad met de uitvoering van het plan dat we vorig jaar hebben aangekondigd”, aldus CEO Steve Rowe.

 

Ondertussen blijft Marks & Spencer zijn internationale winkels afstoten: de keten heeft al 28 van de 53 vestigingen buiten het Verenigd Koninkrijk gesloten en wordt er nog maar 272,3 miljoen pond (300 miljoen euro) omzet buiten de thuismarkt gehaald. Ook in het Verenigd Koninkrijk worden een pak onrendabele winkels gesloten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.