Voeding stuwt omzet Marks & Spencer | RetailDetail

Voeding stuwt omzet Marks & Spencer

Voeding stuwt omzet Marks & Spencer
Shutterstock

De omzet van de Britse winkelketen Marks & Spencer is in het eerste kwartaal van het boekjaar 2017/2018 met enkele procenten gestegen. Toch slaagde de keten er nog steeds niet in om de dalende trend bij de verkoop van kleding om te keren.

Sterke voedingverkoop

De totale omzet van Marks & Spencer kwam in het eerste kwartaal uit op 2,53 miljard pond (2,9 miljard euro): dat is 2,7% meer dan een jaar eerder. Op de Britse thuismarkt, waar Marks & Spencer vrijwel al zijn omzet haalt, steeg de omzet met 2,6%. Op vergelijkbare basis was er op de thuismarkt wel sprake van een daling van 0,5%.

 

Het was vooral de verkoop van voeding die de omzet van Marks & Spencer de hoogte in duwde, want die steeg met 4,5% ten opzichte van een jaar eerder. Bij ‘Clothing & Home’ is er echter nog steeds geen sprake van een ommekeer: daar viel de omzet met een halve procent terug. “De verkoop was in het eerste kwartaal in lijn met onze verwachtingen en we zijn op het juiste pad met de uitvoering van het plan dat we vorig jaar hebben aangekondigd”, aldus CEO Steve Rowe.

 

Ondertussen blijft Marks & Spencer zijn internationale winkels afstoten: de keten heeft al 28 van de 53 vestigingen buiten het Verenigd Koninkrijk gesloten en wordt er nog maar 272,3 miljoen pond (300 miljoen euro) omzet buiten de thuismarkt gehaald. Ook in het Verenigd Koninkrijk worden een pak onrendabele winkels gesloten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Omzet Coca-Cola Europa in één klap kwart hoger

16/02/2018

Coca-Cola European Partners, de Europese tak van de frisdankproducent, zag in 2017 de omzet boven 11 miljard euro groeien. Daarbij maakte ook de winst een mooie sprong voorwaarts ten opzichte van een jaar eerder.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

15/02/2018

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

Teleurstellende groei voor Nestlé in 2017

15/02/2018

Nestlé heeft in 2017 een teleurstellende groei gekend (+0,4%), waarbij het niet voldeed aan de verwachtingen van analisten. 

Back to top