Voeding stuwt omzet Marks & Spencer | RetailDetail

Voeding stuwt omzet Marks & Spencer

Voeding stuwt omzet Marks & Spencer
Shutterstock

De omzet van de Britse winkelketen Marks & Spencer is in het eerste kwartaal van het boekjaar 2017/2018 met enkele procenten gestegen. Toch slaagde de keten er nog steeds niet in om de dalende trend bij de verkoop van kleding om te keren.

Sterke voedingverkoop

De totale omzet van Marks & Spencer kwam in het eerste kwartaal uit op 2,53 miljard pond (2,9 miljard euro): dat is 2,7% meer dan een jaar eerder. Op de Britse thuismarkt, waar Marks & Spencer vrijwel al zijn omzet haalt, steeg de omzet met 2,6%. Op vergelijkbare basis was er op de thuismarkt wel sprake van een daling van 0,5%.

 

Het was vooral de verkoop van voeding die de omzet van Marks & Spencer de hoogte in duwde, want die steeg met 4,5% ten opzichte van een jaar eerder. Bij ‘Clothing & Home’ is er echter nog steeds geen sprake van een ommekeer: daar viel de omzet met een halve procent terug. “De verkoop was in het eerste kwartaal in lijn met onze verwachtingen en we zijn op het juiste pad met de uitvoering van het plan dat we vorig jaar hebben aangekondigd”, aldus CEO Steve Rowe.

 

Ondertussen blijft Marks & Spencer zijn internationale winkels afstoten: de keten heeft al 28 van de 53 vestigingen buiten het Verenigd Koninkrijk gesloten en wordt er nog maar 272,3 miljoen pond (300 miljoen euro) omzet buiten de thuismarkt gehaald. Ook in het Verenigd Koninkrijk worden een pak onrendabele winkels gesloten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.