Waalse stadscentra worden winkelwoestijn | RetailDetail

Waalse stadscentra worden winkelwoestijn

Waalse stadscentra worden winkelwoestijn
(c) L'Echo/Médiafin - Université de Liège

Dat ook Waalse stadscentra met een groeiende winkelleegstand kampen, zal niemand verbazen. De toestand wordt er stilaan dramatisch: in slechts 7 van de 68 bestudeerde steden en gemeenten is de toestand nog “goed leefbaar”.

Met uitsterven bedreigd

Segefa, de studiedienst voor economische geografie van de Luikse universiteit, heeft alarmerend nieuws over het Waalse winkellandschap, en dan met name in de stadskernen: in slechts 7 van de 68 bestudeerde steden en gemeenten is de lokale handel nog “goed leefbaar”. Die zeven zijn, in volgorde, Sankt-Vith, Waterloo, Visé, Beauraing, Namen, Bastenaken en Fléron. In 27 andere steden ‑ o.a. Eghezée, La Hulpe, Soignies, Andenne en Aat ‑ is de toestand “niet rooskleurig maar nog doenbaar”.

 

Alle andere steden moeten zich grote zorgen maken: zo wordt de leefbaarheid van de handel in steden als Bergen, Verviers, Doornik, Eigenbrakel, Charleroi en nog 24 andere als ronduit “slecht” beoordeeld, terwijl de handel “op sterven na dood” is in Fontaine-l’Evêque, Frameries, Lessines, Bouillon en Athus.

 

De onderzoekers van de ULg baseerden zich voor hun studie op drie factoren: de bezettingsgraad van de winkels (of de leegstand, zo u wil), de gemiddelde leeftijd van de winkels (hoe lang houden ze het uit) en het type handel (vooral kleding, schoenen e.a. dagelijkse spullen).

 

Oorzaken bij de vleet

“De stadscentra in moeilijkheden stapelen de factoren op die het aantal bezoekers en dus de houdbaarheid van de commerciële activiteit beperken”, zegt Segefa-directeur Guénaël Devillet in de Franstalige zakenkrant L’Echo.

 

Hij heeft het dan over een “gebrek aan visibiliteit, onvermogen om een aantrekkelijk kader te scheppen dat een goede mix biedt van diensten (kleine restauratie) en producten, lange periodes van wegenwerken, een aantrekkelijker concurrerend aanbod in de stadsrand, een stadsinrichting die niet aangepast is aan de noden van de huidige handel, moeilijke bereikbaarheid (met de auto of het openbaar vervoer) en gebrek aan parkeergelegenheid en/of aanwezigheid van ongeschikte betaalzones.” Om van de opmars van e-commerce nog te zwijgen.

 

Al komt de reddingsboei voor de kleinhandel misschien wel net van dat laatste: “In die context hebben kleine zelfstandigen in het stadscentrum een troef als ze meer service bieden en producten verkopen die elders niet te vinden zijn, waarbij een grote dosis creativiteit vereist is”, besluit Guénaël Devillet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.