Waarom Alibaba de poort naar Azië is

Je kan Alibaba zien als een bedreiging, maar voor Benelux-ondernemers betekent het Chinese retailplatform ook een enorme opportuniteit: het helpt kleine en middelgrote bedrijven namelijk op weg naar een gigantische en groeiende markt.

 

Groeiende middenklasse

Dat is, kort samengevat, de boodschap die businessdevelopmentmanager Annemarie Zondervan van Alibaba Group komt brengen op het RetailDetail Omnichannel Congress, op 31 januari. De stap naar China lijkt groot, maar is ook voor lokale ondernemer best haalbaar, onder de deskundige begeleiding van het Benelux-team van het webplatform. Er liggen grote kansen, want de Chinese middenklasse groeit sterk en deze consumenten zijn verzot op Europese kwaliteitsmerken. 

 

“De Chinese middenklasse gaat met nog eens 100 miljoen mensen groeien. Hun koopkracht neemt sterk toe. Vorig jaar reisden 130 miljoen Chinese toeristen buiten China, waarvan een groot deel naar Europa. Die maken hier kennis met Europese merken, die ze achteraf ook thuis willen bestellen”, vertelde algemeen directeur Roland Palmer van Alibaba Benelux vorig jaar al aan RetailDetail.

 

Thee en chocolade

Ook voor nichespelers is de Chinese markt interessant. “Recent opende bijvoorbeeld de Waalse keten BabyKid een winkel op Tmall, net als verlichtingsspecialist DM Lights of afslanktheefabrikant Tilman. Ook Kipling is een succes op het platform.” En uiteraard zijn de Chinezen ook dol op Belgische chocolade: merken als Godiva, Guylian of Leonidas hebben de weg al gevonden. Chocolaterie Ickx uit Essen verkoopt zijn pralines via Tmall Direct Import en sluit franchiseovereenkomsten met verschillende partijen om zijn producten ook in fysieke winkels te laten verkopen. 

 

De barrières om de stap te wagen zijn uiteindelijk beperkt. Hoe je de zaken best aanpakt, dat vertelt Annemarie Zondervan op het RetailDetail Omnichannel Congress, dat op 31 januari plaatsvindt in UGC Mechelen. Ook CASA, Miinto, bpost, Decathlon, Torfs, SafeShops en Gino Van Ossel zullen daar op het podium staan. Bovendien reikt RetailDetail dan voor de zesde maal de Omnichannel Award uit. Via deze link vind je meer informatie en kan je je tickets bestellen.