Waarom de getrouwheidskaart passé is | RetailDetail

Waarom de getrouwheidskaart passé is

Waarom de getrouwheidskaart passé is
Shutterstock.com

Mogelijk zal het sparen van getrouwheidspunten binnenkort verleden tijd zijn bij Delhaize, en dat hoeft niet te verbazen. Klantenkaartjes zijn voorbijgestreefd: retailers willen shoppers verleiden met directe kortingen en andere voordelen.

 

Het einde van de klantenkaart?

Begin dit jaar ontstond er beroering bij klanten van de Britse supermarktketen Tesco, nadat die retailer wijzigingen aankondigde aan het Clubcard-getrouwheidsprogramma (ooit nochtans een trendsetter in Europa). De retailer wil het programma eenvoudiger maken, maar schroeft ook de voordelen terug. De Clubcard lijkt geen prioriteit meer.

 

Ook in België was er zopas (weliswaar lichte) commotie: de nieuwe commerciële strategie die Delhaize momenteel voorbereidt, zou volgens berichten in de media onder andere inhouden dat de Pluskaart een kortingkaart zou worden in plaats van een getrouwheidskaart. Net als de Xtra-kaart van Colruyt bijvoorbeeld. Voor alle duidelijkheid: Delhaize heeft de geruchten niet bevestigd, maar een onlogische stap zou het niet zijn.

 

Waarnemers kondigen nu al het einde van de getrouwheidskaart af. Immers, als alle retailers ongeveer dezelfde puntenspaarprogramma’s voeren, waarom zou je als shopper dan vaker naar de ene gaan dan naar de andere? Waarom moet je anno 2018 nog een plastic kaartje tonen aan de kassa? Hebben mensen gemiddeld niet drie à vier van die kaarten in hun portefeuille zitten? En hoe komt het dat succesvolle ketens als Aldi en Lidl geen getrouwheidskaart nodig hebben? Zoals het gezegde gaat: “If you want loyalty, get a dog”.

 

Directe voordelen

Want shoppergedrag verandert, en shopperverwachtingen ook. Technologie (denk aan smartphoneapps) laat retailers toe om hun klanten makkelijker directe voordelen toe te staan. Een voorbeeld? In de Verenigde Staten lanceerde Delhaize-dochter Hannaford een nieuw getrouwheidsprogramma onder de naam My Hannaford Rewards: een app, geen plastic kaartje. Evenmin een spaarprogramma, wel een concept waarbij geregistreerde shoppers per kwartaal een ristorno van 2% ontvangen op een selectie van huismerken en versproducten. Ook krijgen ze gepersonaliseerde aanbiedingen op merkproducten. “Een gamechanger”, volgens Hannaford. Of Delhaize zijn inspiratie bij de Amerikaanse collega’s is gaan halen, blijft af te wachten.

 

Er speelt nog een andere factor van gewicht, en dat is – hoe kan het ook anders – de hete adem van Amazon. Prime is strikt genomen geen getrouwheidsprogramma, wel een lidmaatschap dat vergelijkbaar is met een abonnementsdienst. Toch is de impact enorm: het programma weet klanten te binden met voordelen als gratis bezorgen en toegang tot flink wat audio-, video- en andere content. 54% van de Amerikaanse huishoudens is al lid. De waardering is hoog: 95% van de leden vernieuwt zijn lidmaatschap. Prime-leden besteden jaarlijks 1.300 dollar bij Amazon, zowat het dubbele van niet-leden. Ze besteden niet meer per aankoop, maar shoppen dubbel zo vaak. En kopen dus beduidend minder bij andere retailers. Prime houdt zijn leden als het ware gevangen in een comfortabele cocon waar ze haast niet meer uit komen. Als dàt geen nieuwe kijk op loyalty is…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.