Wall Street verwacht donkere retailweek | RetailDetail

Wall Street verwacht donkere retailweek

Wall Street verwacht donkere retailweek
Foto Shutterstock

Deze week maken een aantal Amerikaanse klassieke retailers hun resultaten over het eerste kwartaal van 2017 bekend. Goede rapporten worden alvast niet verwacht.

Weinig trompetgeschal

Op de aankondigingskalender van Wall Street staan onder meer JCPenny, Macy’s, Nordstrom en Kohl’s. Hun cijferbiechten zullen ongetwijfeld een licht werpen op de evolutie in de sector, maar analisten zijn niet positief. De Amerikaanse economie groeide in het eerste trimester immers maar met 0,7%, onder meer omdat de gezinsbestedingen slechts met 0,3% toenamen: de slechtste prestatie sinds 2009.

 

Bovendien wordt de klassieke handel het zwaarst getroffen. Volgens vastgoedmakelaar Cushman & Wakefield is het aantal Amerikanen dat nog naar een fysieke winkel gaat tussen 2010 en 2013 meer dan gehalveerd en gaat het sindsdien verder omlaag. Vastgoedonderzoeksbureau Green Street Advisors berekende zelfs dat de omzet per vierkante voet in de klassieke warenhuizen hierdoor van 165 dollar in 2006 naar 124 dollar in de lente van 2016 is gezakt, zonder op beterschap te mogen rekenen.

 

Reorganisaties volop aan de gang

Dat heeft zware gevolgen: dit jaar sloten al bijna 3.600 klassieke warenhuizen de deuren. Voor het hele jaar wordt gerekend op 8.600 sluitingen, waarmee het totaal van meer dan 7.000 uit 2008, toen de financiële crisis lelijk huis hield, kan worden overschreden.

 

Voor de werkgelegenheid in de sector is dat uiteraard geen goede zaak: in het eerste kwartaal gingen in de Amerikaanse retail al meer dan 30.000 jobs verloren. De verliezen in februari en maart waren de ergste sinds de terugval in november en december 2009, wat er duidelijk op wijst dat de sector volop in reorganisatie is.

 

Online profiteert

Toch zijn de beleggers niet negatief over de globale retailsector, want de nieuwe retailers liggen wel in de gratie. Hun groep wordt aangevoerd door Amazon.com, Netflix en Priceline: in 2016 waren de online verkopen in de VS dan ook al goed voor een omzet van bijna 400 miljard dollar (zowat 370 miljard euro), 14,4% meer dan het jaar voordien. Voor 2017 gaat het Centre for Retail Research uit van een verdere toename met 14,9%, en voor 2018 wordt op een bijkomende online verkoop van 15,4% gerekend.

 

Ook een aantal meer traditionelen vallen echter niet uit de toon: ook van ketens als Home Depot en Lowe’s worden goede resultaten verwacht nu de huizenprijzen weer aantrekken en investeren in een woonst aantrekkelijk wordt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.