Walmart denkt aan nieuwe keten in India | RetailDetail

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

Walmart denkt aan nieuwe keten in India
Shutterstock

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

 

Opkomende markt

Walmart wil graag meer dan 30% van de aandelen van Flipkart in handen krijgen. Dat is de grootste online marktplaats van India, een opkomende markt met nog flink wat potentieel. De kans is echter groot dat Walmart 'maar' 20 % van de aandelen zal te pakken krijgen: Softbank (met 20,8% de nieuwste grote investeerder in Flipkart) zou het immers niet zien zitten dat Walmart met zo’n grote brok aandelen gaat lopen.

 

Flipkart en Walmart zouden daarnaast ook bekijken of het mogelijk is om samen een fysieke keten te openen in India. Het Indische bedrijf overweegt die optie al langer, maar is nog steeds op zoek naar een goede partner. De investering van Walmart is op dat vlak een belangrijke stap.

 

Amazon

Voor Walmart is de investering in Flipkart vooral een manier om Amazon nog meer het vuur aan de schenen te leggen. Het Amerikaanse bedrijf heeft de voorbije jaren flink geïnvesteerd in de uitbreiding van zijn online tak, met onder andere de aankoop van online retailer Jet.com. Zo hoopt Walmart ook online overeind te blijven, aangezien Amazon wereldwijd een steeds grotere opmars maakt en in de Verenigde Staten al aan de haal is gegaan met flink wat omzet van fysieke retailers als Walmart.

 

Walmart probeert al langer voet aan de grond te krijgen in India, maar stuitte er steevast op wetgevingen die buitenlandse investeringen tegenhouden. Het heeft wel al 21 groothandels in het land.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.