Walmart verhoogt winstverwachting na prima tweede kwartaal

Walmart verhoogt winstverwachting na prima tweede kwartaal

Walmart verhoogt winstverwachting na prima tweede kwartaal
http://www.shutterstock.com/pic-385011994/

Na een goed tweede kwartaal heeft het grootste supermarktconcern ter wereld, het Amerikaanse Walmart, zijn winstverwachting voor het hele jaar verhoogd.

Sterke prestatie op thuismarkt

Walmart wist het voorbije kwartaal (dat tot eind juli liep) vooral te profiteren van sterkere verkopen op zijn Amerikaanse thuismarkt. Daar steeg de omzet in vestigingen die minstens een jaar open zijn met 1,6%, analisten hadden gemiddeld op een groei van ‘maar’ 1% gerekend. Volgens Bloomberg is Walmart er daardoor in geslaagd om op zijn belangrijke thuismarkt marktaandeel terug te winnen van de concurrentie.

 

De nettowinst van ’s werelds grootste supermarktketen bedroeg in diezelfde drie maanden bijna 3,8 miljard dollar (omgerekend zo’n 3,3 miljard euro, goed voor een stijging met 8,6%), terwijl de groepsomzet een half procentje groeide tot 120,85 miljard dollar (ca. 105 miljard euro). Alweer beter dan de analisten hadden verwacht: zij hadden gerekend op 120,37 miljard dollar.

 

Als verklaring voor de prima cijfers verwijst topman Doug McMillon onder meer naar de verbouwing van flink wat winkels, de betere klantenservice en de scherpere prijssetting, waardoor meer klanten de weg vonden naar Wal-Mart. Het supermarktconcern investeert ook flink in onlineverkoop: onlangs kocht het concern nog voor 3,3 miljard dollar e-commercebedrijf Jet.com, een concurrent van Amazon.

 

Voor het hele boekjaar verwacht Walmart een winst per aandeel tussen 4,15 en 4,30 dollar, eerder ging het bedrijf uit van 4 tot 4,30 dollar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie.