Walmart verhoogt winstverwachting na prima tweede kwartaal

Walmart verhoogt winstverwachting na prima tweede kwartaal

Walmart verhoogt winstverwachting na prima tweede kwartaal
http://www.shutterstock.com/pic-385011994/

Na een goed tweede kwartaal heeft het grootste supermarktconcern ter wereld, het Amerikaanse Walmart, zijn winstverwachting voor het hele jaar verhoogd.

Sterke prestatie op thuismarkt

Walmart wist het voorbije kwartaal (dat tot eind juli liep) vooral te profiteren van sterkere verkopen op zijn Amerikaanse thuismarkt. Daar steeg de omzet in vestigingen die minstens een jaar open zijn met 1,6%, analisten hadden gemiddeld op een groei van ‘maar’ 1% gerekend. Volgens Bloomberg is Walmart er daardoor in geslaagd om op zijn belangrijke thuismarkt marktaandeel terug te winnen van de concurrentie.

 

De nettowinst van ’s werelds grootste supermarktketen bedroeg in diezelfde drie maanden bijna 3,8 miljard dollar (omgerekend zo’n 3,3 miljard euro, goed voor een stijging met 8,6%), terwijl de groepsomzet een half procentje groeide tot 120,85 miljard dollar (ca. 105 miljard euro). Alweer beter dan de analisten hadden verwacht: zij hadden gerekend op 120,37 miljard dollar.

 

Als verklaring voor de prima cijfers verwijst topman Doug McMillon onder meer naar de verbouwing van flink wat winkels, de betere klantenservice en de scherpere prijssetting, waardoor meer klanten de weg vonden naar Wal-Mart. Het supermarktconcern investeert ook flink in onlineverkoop: onlangs kocht het concern nog voor 3,3 miljard dollar e-commercebedrijf Jet.com, een concurrent van Amazon.

 

Voor het hele boekjaar verwacht Walmart een winst per aandeel tussen 4,15 en 4,30 dollar, eerder ging het bedrijf uit van 4 tot 4,30 dollar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.