Wat na de digitalisering? Vier grote trends | RetailDetail

Wat na de digitalisering? Vier grote trends

Wat na de digitalisering? Vier grote trends

De digitale disruptie heeft meer gevolgen dan alleen de digitalisering van de retailsector. Veel meer, meent Annick Lemaylleux, VP Global Retail Market bij Atos. Op het RetailDetail Congress maakt ze ons wegwijs in de grootste trends.

 

1. Servitization 

Producten verkopen, is vandaag geen interessant model meer. In een digitale wereld kan iedereen producten online zetten en ze aan de beste prijs proberen te verpatsen. Retailers en ook heel veel andere bedrijven bewegen zich daarom steeds meer weg van het pure verhandelen van producten naar een service-gecentreerd model. 


“Prijzen en marges staan overal onder druk. Retailers zien hun marges uitgehold worden en de scherpte van de concurrentie neemt snel toe. Om zich te differentiëren en om een toegevoegde waarde te gaan bieden, zoeken bedrijven een dienstenmodel (servitization) op”, vertelt Annick Lemaylleux. “Zo krijgen ze ook betekenisvollere contacten met consumenten en dat verhoogt dan weer de loyaliteit.”

 

2. Automatisering

Efficiënter werken wordt ondertussen mogelijk gemaakt door automatisering. Achter de schermen, maar ook voor de schermen. In de toevoerketen gebruiken al heel wat bedrijven robots, meestal in hun distributiecentra.

 

Maar het kan nog verder gaan: Annick Lemaylleux geeft op het RetailDetail Congress onder andere het voorbeeld van een pizzamaker die robots gebruikt om de pizza’s samen te stellen, maar ook geautomatiseerde ovens in zijn trucks heeft geïnstalleerd. Zo worden de pizza’s afgebakken tijdens het vervoer. Ovenverser kan niet?


“Voor de schermen is Amazon Go natuurlijk een welbekend voorbeeld van automatisering. Stel je voor, een hele winkel zonder mensen. Automatisering kan daarenboven dienen om meer contact met je klanten te krijgen, zoals via chatbots,” aldus Annick Lemaylleux.

 

Het cosmeticamerk Covergirl heeft zo een chatbot-versie gemaakt van de Amerikaanse tienerster Kalani Hilliker: de chatbot praat en doet net zoals zij en gaat zo in gesprek met consumenten.

 

3. Hyperpersonalisatie 

Digitalisering zorgen ervoor dat we meer kunnen personaliseren, hoe paradoxaal dat ook klinkt. Annick Lemaylleux ziet hyperpersonalisatie als een toonaangevende trend en een belangrijk gevolg van de digitale disruptie. 


Ook wat we vandaag al kennen wanneer we vliegtuigtickets zoeken, gaat volgens Annick Lemaylleux in de toekomst gemeengoed worden: gepersonaliseerde prijzen. “Nu passen de prijzen van onze vliegtickets zich al aan ons aan, binnenkort ook de prijzen van een flesje frisdrank in de supermarkt.”


Hoe dat kan? “In de meeste super- en hypermarkten in Frankrijk zie je vandaag elektronische prijstags. Daarmee kunnen de prijzen zich nu al aanpassen aan concurrenten en zo meer (dynamic pricing), maar in de toekomst zullen ook gepersonaliseerde prijzen mogelijk zijn. Dan communiceert het productlabel bijvoorbeeld met je mobiele apparaat en krijg je een individuele prijs te zien.”

 

4. Hybride ‘consumer journey’

In de toekomst gaan we naar een hybride ‘consumer journey’, ziet Lemaylleux. “Vroeger waren er de traditionele retailers. Die hebben nu online aan hun aanbod toegevoegd. We zitten sindsdien in een omnichannel-fase, waarbij de kanalen gemengd worden in een consumer journey.”


De volgende stap is echter dat de kanalen wegvallen. “Retailers moeten begrijpen dat het helemaal niet langer om kanalen gaat. Elke ‘consumer journey’ wordt een hybride pad: online, offline en allemaal door elkaar.”


Make-upketen Sephora stelde zich zo de vraag of ze niet naar een kleiner winkelconcept konden gaan. De retailer wilde een winkel openen met slechts een derde van hun gewoonlijke verkoopoppervlakte. En dat is gelukt: Sephora Flash biedt uiteindelijk een hybride ‘shopping journey’, waar sommige producten fysiek aanwezig waren en andere virtueel. 


Voor  de Carrefour-hypermarkt in Mons zette Atos ook een virtuele winkelruimte (virtual wall) op bij de ingang, waarin consumenten hun zware producten kunnen bestellen die ze bij de drive na hun aankopen kunnen ophalen.


Welke andere trends zullen de toekomst van de retail kleuren? Schrijf je nog snel in voor het voorprogramma #Marketing op het RetailDetail Congress donderdag 27/04 en kom het van Annick Lemaylleux zelf te weten. Opgelet: laatste plaatsen!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.