Wat na de digitalisering? Vier grote trends

Wat na de digitalisering? Vier grote trends

De digitale disruptie heeft meer gevolgen dan alleen de digitalisering van de retailsector. Veel meer, meent Annick Lemaylleux, VP Global Retail Market bij Atos. Op het RetailDetail Congress maakt ze ons wegwijs in de grootste trends.

 

1. Servitization 

Producten verkopen, is vandaag geen interessant model meer. In een digitale wereld kan iedereen producten online zetten en ze aan de beste prijs proberen te verpatsen. Retailers en ook heel veel andere bedrijven bewegen zich daarom steeds meer weg van het pure verhandelen van producten naar een service-gecentreerd model. 


“Prijzen en marges staan overal onder druk. Retailers zien hun marges uitgehold worden en de scherpte van de concurrentie neemt snel toe. Om zich te differentiëren en om een toegevoegde waarde te gaan bieden, zoeken bedrijven een dienstenmodel (servitization) op”, vertelt Annick Lemaylleux. “Zo krijgen ze ook betekenisvollere contacten met consumenten en dat verhoogt dan weer de loyaliteit.”

 

2. Automatisering

Efficiënter werken wordt ondertussen mogelijk gemaakt door automatisering. Achter de schermen, maar ook voor de schermen. In de toevoerketen gebruiken al heel wat bedrijven robots, meestal in hun distributiecentra.

 

Maar het kan nog verder gaan: Annick Lemaylleux geeft op het RetailDetail Congress onder andere het voorbeeld van een pizzamaker die robots gebruikt om de pizza’s samen te stellen, maar ook geautomatiseerde ovens in zijn trucks heeft geïnstalleerd. Zo worden de pizza’s afgebakken tijdens het vervoer. Ovenverser kan niet?


“Voor de schermen is Amazon Go natuurlijk een welbekend voorbeeld van automatisering. Stel je voor, een hele winkel zonder mensen. Automatisering kan daarenboven dienen om meer contact met je klanten te krijgen, zoals via chatbots,” aldus Annick Lemaylleux.

 

Het cosmeticamerk Covergirl heeft zo een chatbot-versie gemaakt van de Amerikaanse tienerster Kalani Hilliker: de chatbot praat en doet net zoals zij en gaat zo in gesprek met consumenten.

 

3. Hyperpersonalisatie 

Digitalisering zorgen ervoor dat we meer kunnen personaliseren, hoe paradoxaal dat ook klinkt. Annick Lemaylleux ziet hyperpersonalisatie als een toonaangevende trend en een belangrijk gevolg van de digitale disruptie. 


Ook wat we vandaag al kennen wanneer we vliegtuigtickets zoeken, gaat volgens Annick Lemaylleux in de toekomst gemeengoed worden: gepersonaliseerde prijzen. “Nu passen de prijzen van onze vliegtickets zich al aan ons aan, binnenkort ook de prijzen van een flesje frisdrank in de supermarkt.”


Hoe dat kan? “In de meeste super- en hypermarkten in Frankrijk zie je vandaag elektronische prijstags. Daarmee kunnen de prijzen zich nu al aanpassen aan concurrenten en zo meer (dynamic pricing), maar in de toekomst zullen ook gepersonaliseerde prijzen mogelijk zijn. Dan communiceert het productlabel bijvoorbeeld met je mobiele apparaat en krijg je een individuele prijs te zien.”

 

4. Hybride ‘consumer journey’

In de toekomst gaan we naar een hybride ‘consumer journey’, ziet Lemaylleux. “Vroeger waren er de traditionele retailers. Die hebben nu online aan hun aanbod toegevoegd. We zitten sindsdien in een omnichannel-fase, waarbij de kanalen gemengd worden in een consumer journey.”


De volgende stap is echter dat de kanalen wegvallen. “Retailers moeten begrijpen dat het helemaal niet langer om kanalen gaat. Elke ‘consumer journey’ wordt een hybride pad: online, offline en allemaal door elkaar.”


Make-upketen Sephora stelde zich zo de vraag of ze niet naar een kleiner winkelconcept konden gaan. De retailer wilde een winkel openen met slechts een derde van hun gewoonlijke verkoopoppervlakte. En dat is gelukt: Sephora Flash biedt uiteindelijk een hybride ‘shopping journey’, waar sommige producten fysiek aanwezig waren en andere virtueel. 


Voor  de Carrefour-hypermarkt in Mons zette Atos ook een virtuele winkelruimte (virtual wall) op bij de ingang, waarin consumenten hun zware producten kunnen bestellen die ze bij de drive na hun aankopen kunnen ophalen.


Welke andere trends zullen de toekomst van de retail kleuren? Schrijf je nog snel in voor het voorprogramma #Marketing op het RetailDetail Congress donderdag 27/04 en kom het van Annick Lemaylleux zelf te weten. Opgelet: laatste plaatsen!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een dertigtal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Back to top