Wat we leren uit het Colruyt jaarverslag

Wat we leren uit het Colruyt jaarverslag
Foto Colruyt Group

Zopas publiceerde Colruyt Group z’n jaarverslag 2016-2017. Dik 200 pagina’s vakantielectuur, deels met cijfers die we al kenden uit de financiële persberichten. Maar de achtergrondverhalen en cases in het naslagwerk leveren soms leuke weetjes op. 

Expansieplannen

Hoogtepunten van het afgelopen boekjaar volgens Colruyt Group? De verkoop van de Franse foodserviceafdeling Pro à Pro, de lancering van de Xtra-kaart, de opening van twee Cru belevingsmarkten in Wijnegem en Gent, de start van het kantoorbusproject, de lancering van de MyColruyt app en de SmartWithFood app, en de opening van de productie-eenheid Fine Food Meat 2. Wij concentreren ons op de retailactiviteiten. 
 

Er opende het afgelopen boekjaar slechts één nieuwe Colruyt laagste prijzenwinkel (in Walcourt) en er ging er ook eentje dicht (in Quiévrain). Het winkelaantal bleef dus constant op 237. Maar door winkelvergrotingen kwamen er wel 8.000 vierkante meter winkeloppervlakte bij. De uitrol van de vierde generatie winkels zal overigens tegen eind 2017 afgerond zijn. 
 

Over de verdere expansieplannen blijft de retailer eerder vaag. De komende jaren zijn een tiental winkelopeningen voorzien, te beginnen in Épinois. In Luxemburg opent het komende boekjaar een vierde winkel in Wemperhardt. Voor de komende jaren staan nog drie bijkomende Luxemburgse winkelopeningen gepland.

 

Groei voor online 

Na de opening van vier bijkomende afhaalpunten heeft Collect & Go nu 180 afhaalpunten in België en Luxemburg: 170 aan een Colruytwinkel en tien stand-alone. Drie van deze afhaalpunten zijn ‘drives’, wat wil zeggen dat medewerkers de boodschappen in de wagen zetten (op de andere plaatsen moeten klanten dat zelf doen). 
 

Met cijfers over de onlinedienst is Colruyt spaarzaam: we mogen weten dat de omzet steeg met 15% en dat Collect & Go 75.000 nieuwe klanten aantrok. Bio-Planetproducten zijn beschikbaar in tachtig Collect & Go afhaalpunten. In het volgende boekjaar plant Collect & Go acht nieuwe afhaalpunten en vijftien uitbreidingen van bestaande afhaalpunten. 

 

Stadswinkels

Bij OKay steeg de omzet sterker dan vooropgesteld, vooral door de opening van tien nieuwe winkels: acht OKay-filialen en twee OKay Compact stadswinkels. Eén filiaal (Etterbeek) sloot de deuren omdat het pand wordt afgebroken. Er zijn nu in totaal 129 Okay winkels waarvan zes OKay Compact. Van die stadsformule zijn in het komende boekjaar geen bijkomende openingen voorzien. Wel voorziet de ‘gewone’ OKay-formule een zestal openingen per jaar en mikt ze op termijn op 180 winkels. 
 

Bio-Planet opende vijf winkels en heeft er nu 24. De komende jaren wil de formule er drie per jaar openen. Volgend jaar zijn Machelen, Marcinelles en Mol aan de beurt. Belevingsmarkt Cru breidde uit van één naar drie vestigingen en opende twee eethuizen. In het komende boekjaar zijn geen openingen voorzien: de retailer wil leren en optimaliseren, maar benadrukt wel sterk in zijn marktconcept te geloven en te voelen dat het tegemoetkomt aan een reële nood in de markt.
 

Retail Partners Colruyt Group belevert nu 215 Spar-winkels, 68 Alvo-winkels en 120 zelfstandige winkeliers (waaronder 31 Mini Markets). Voor volgend jaar staan er zeven nieuwe Sparwinkels op de planning. Er zullen ook twaalf winkels worden verbouwd naar het winkelconcept van de nieuwste generatie.

 

Pop-ups

Dreamland is actief in een stagnerende markt en ondervindt concurrentie van sterke buitenlandse webshops, geeft Colruyt toe. De keten verkoopt zelf ook meer online. Er opende één nieuwe vestiging (Gosselies) en komend boekjaar zal Mol openen. De outlet in Tongerlo blijft open. Op termijn is er potentieel voor een 50-tal filialen in België. Nu zijn er 43 (plus twee in Frankrijk). Dreambaby opende afgelopen boekjaar één nieuwe winkel (Beveren) en wil er komend jaar twee openen, in Mol en Charleroi. 
 

De webshop Collishop experimenteert verder met pop-up concepten en opende in februari ook een eerste volwaardige winkel van 700 m², in Sint-Pieters-Leeuw. Die heeft continu een selectie artikelen in huis uit de assortimenten Slapen, Fitness en Elektro en fungeert ook als bestel-, afhaal- en retourpunt. 
 

Het loon van Jef

Moderetailer ZEB, waarin Colruyt een participatie heeft van 67%, groeide met dubbele cijfers dankzij de opening van drie nieuwe winkels (er zijn er nu 62) en dankzij goede online verkopen. Het bedrijf nam z’n Waalse collega Pointcarré over, goed voor 28 winkels. Beide enseignes behouden hun eigenheid. 
 

Maar wat u écht interesseert, is wellicht het loon van Jef Colruyt. Die kreeg goed nieuws. Vorig boekjaar was de jaarvergoeding van de leden van de Raad van Bestuur nog met 5.000 euro verminderd omdat Colruyt een boete van de Mededingingsautoriteit had gekregen. Nu worden de vergoedingen echter weer opgetrokken naar het niveau van boekjaar 2014-2015. Verder bleef het loon van de CEO onveranderd op iets meer dan 1,32 miljoen euro, inclusief variabele vergoedingen en bijdragen voor groepsverzekering. Een brutobedrag, voor alle duidelijkheid. 
 

Nog enkele opmerkelijke cijfers

Colruyt had exact 29.255 medewerkers aan het einde van het boekjaar

Het team telt wel 83 verschillende nationaliteiten 

665.000 vierkante meter bedraagt de winkeloppervlakte van de eigen winkels

387 miljoen euro bedroegen de investeringen

Ook merkt Colruyt fijntjes op dat 47,7% van de in België gegenereerde toegevoegde waarde 'via de overheid teruggaat naar de gemeenschap'. Belastingen, heet dat. 

136.500 klanten hadden op 31 maart 2017 de MyColruyt app gedownload.

Colruyt verwacht in het komende boekjaar de kaap van 1 miljoen mobiele betalingen te ronden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top