Weinig enthousiasme voor nieuwe Amazon boekwinkel in New York | RetailDetail

Weinig enthousiasme voor nieuwe boekwinkel Amazon in New York

Weinig enthousiasme voor nieuwe boekwinkel Amazon in New York
Shutterstock

Online retailer Amazon heeft zijn eerste boekwinkel in New York geopend, maar de reacties op de opening van de nieuwe fysieke winkel zijn niet enkel positief. Het uitzicht zou immers te veel lijken op dat van een traditionele boekwinkel.

Geen prijzen

De nieuwe winkel, ondertussen al de zevende boekwinkel van Amazon, bevindt zich in het Time Warner Centre in Manhattan en heeft een oppervlakte van 370 m². De invulling van de winkel zal, naast een aantal kleine innovaties, voor de meeste bezoekers aanvoelen als een traditionele boekwinkel. Dat is alvast de kritiek die een aantal analisten hebben op de nieuwe winkel: voor een gewone klant voegt de boekwinkel van Amazon te weinig toe, al zijn er een aantal nieuwigheden die niet overal te vinden zijn.

 

Zo wordt er in de winkel niet met cash geld gewerkt: klanten scannen de prijzen met hun smartphone en betalen hun boeken bij zelfbedieningskassa’s. Abonnees van Amazon Prime betalen in de winkel bovendien de prijs die ze ook online zouden moeten neertellen. Voor andere klanten geldt de normale prijs. Dat wil ook meteen zeggen dat er in de hele winkel geen enkel prijskaartje te vinden is, wat het voor sommigen net dat tikkeltje te omslachtig maakt.

 

Data

Voor de aangeraden titels wordt er gebruik gemaakt van de data die Amazon verzamelt in zijn online winkel. Zo is er bijvoorbeeld een assortiment te vinden dat bestaat uit boeken die op minder dan drie dagen werden uitgelezen door gebruikers van Kindle en in het hele assortiment is geen enkel boek te vinden die op Amazon minder dan vier op vijf sterren krijgt.

 

Analisten vragen zich toch af wat Amazon met deze winkel toevoegt aan een markt waarin al zoveel boekwinkels de deuren hebben moeten sluiten, net omdat steeds meer consumenten hun boeken kopen bij webshops als Amazon. Bovendien is het assortiment in de winkel vrij beperkt en vanwege de kleine winkeloppervlakte voelt alles ook vrij krap aan. Eén bezoeker noemt de winkel dan ook geen volwaardige boekwinkel, maar gewoon een ‘pick-up-and-go’.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden beleven maandag en dinsdag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.