Wereldhandel in namaak goed voor 407 miljard euro | RetailDetail

Wereldhandel in namaak goed voor 407 miljard euro

Wereldhandel in namaak goed voor 407 miljard euro

Volgens de Organisatie voor Economische Samenwerking en het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie is de mondiale handel in namaak intussen al goed voor jaarlijks meer dan 400 miljard euro.

2,5% van de totale wereldhandel

De OESO en de EUIPO bestudeerden de gegevens van bijna een half miljoen inbeslagnames door douanediensten wereldwijd (van 2011 tot 2013) en berekenden dat de namaaksector in 2013 een duizelingwekkende omzet van 461 miljard dollar realiseerde, omgerekend ongeveer 407 miljard euro. Dat stemt overeen met 2,5% van de wereldhandel dat jaar.

 

Alleen al in de Europese Unie is 5% van alle ingevoerde producten nagemaakt, voor een totale waarde van 85 miljard euro. De Verenigde Staten zijn het zwaarst getroffen land: zowat 20% van de waarde van de tussen 2011 en 2013 wereldwijd in beslag genomen goederen heeft betrekking op Amerikaanse merken en patenten. Italië volgt met 15%, voor Frankrijk en Zwitserland met elk 12%. Twee procent van de waarde van de in beslag genomen goederen slaat op Belgische producten (zie grafiek).

 

De grootste producent van namaakgoederen is met een heel grote voorsprong China: 63,2% van de in beslag genomen goederen komt uit dat land. Op twee staat Turkije, met 3,3%, gevolgd door Singapore (1,9%). Overigens hebben alle economische sectoren te kampen met namaak, zo blijkt nog: van luxegoederen over cosmetica en geneesmiddelen tot voeding. Schoenen, kleding en lederwaren worden echter nog steeds het vaakst nagemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.