Wereldhandel in namaak goed voor 407 miljard euro | RetailDetail

Wereldhandel in namaak goed voor 407 miljard euro

Wereldhandel in namaak goed voor 407 miljard euro

Volgens de Organisatie voor Economische Samenwerking en het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie is de mondiale handel in namaak intussen al goed voor jaarlijks meer dan 400 miljard euro.

2,5% van de totale wereldhandel

De OESO en de EUIPO bestudeerden de gegevens van bijna een half miljoen inbeslagnames door douanediensten wereldwijd (van 2011 tot 2013) en berekenden dat de namaaksector in 2013 een duizelingwekkende omzet van 461 miljard dollar realiseerde, omgerekend ongeveer 407 miljard euro. Dat stemt overeen met 2,5% van de wereldhandel dat jaar.

 

Alleen al in de Europese Unie is 5% van alle ingevoerde producten nagemaakt, voor een totale waarde van 85 miljard euro. De Verenigde Staten zijn het zwaarst getroffen land: zowat 20% van de waarde van de tussen 2011 en 2013 wereldwijd in beslag genomen goederen heeft betrekking op Amerikaanse merken en patenten. Italië volgt met 15%, voor Frankrijk en Zwitserland met elk 12%. Twee procent van de waarde van de in beslag genomen goederen slaat op Belgische producten (zie grafiek).

 

De grootste producent van namaakgoederen is met een heel grote voorsprong China: 63,2% van de in beslag genomen goederen komt uit dat land. Op twee staat Turkije, met 3,3%, gevolgd door Singapore (1,9%). Overigens hebben alle economische sectoren te kampen met namaak, zo blijkt nog: van luxegoederen over cosmetica en geneesmiddelen tot voeding. Schoenen, kleding en lederwaren worden echter nog steeds het vaakst nagemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.