Wereldhandel in namaak goed voor 407 miljard euro | RetailDetail

Wereldhandel in namaak goed voor 407 miljard euro

Wereldhandel in namaak goed voor 407 miljard euro

Volgens de Organisatie voor Economische Samenwerking en het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie is de mondiale handel in namaak intussen al goed voor jaarlijks meer dan 400 miljard euro.

2,5% van de totale wereldhandel

De OESO en de EUIPO bestudeerden de gegevens van bijna een half miljoen inbeslagnames door douanediensten wereldwijd (van 2011 tot 2013) en berekenden dat de namaaksector in 2013 een duizelingwekkende omzet van 461 miljard dollar realiseerde, omgerekend ongeveer 407 miljard euro. Dat stemt overeen met 2,5% van de wereldhandel dat jaar.

 

Alleen al in de Europese Unie is 5% van alle ingevoerde producten nagemaakt, voor een totale waarde van 85 miljard euro. De Verenigde Staten zijn het zwaarst getroffen land: zowat 20% van de waarde van de tussen 2011 en 2013 wereldwijd in beslag genomen goederen heeft betrekking op Amerikaanse merken en patenten. Italië volgt met 15%, voor Frankrijk en Zwitserland met elk 12%. Twee procent van de waarde van de in beslag genomen goederen slaat op Belgische producten (zie grafiek).

 

De grootste producent van namaakgoederen is met een heel grote voorsprong China: 63,2% van de in beslag genomen goederen komt uit dat land. Op twee staat Turkije, met 3,3%, gevolgd door Singapore (1,9%). Overigens hebben alle economische sectoren te kampen met namaak, zo blijkt nog: van luxegoederen over cosmetica en geneesmiddelen tot voeding. Schoenen, kleding en lederwaren worden echter nog steeds het vaakst nagemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top