Wereldhandel in namaak goed voor 407 miljard euro

Wereldhandel in namaak goed voor 407 miljard euro

Volgens de Organisatie voor Economische Samenwerking en het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie is de mondiale handel in namaak intussen al goed voor jaarlijks meer dan 400 miljard euro.

2,5% van de totale wereldhandel

De OESO en de EUIPO bestudeerden de gegevens van bijna een half miljoen inbeslagnames door douanediensten wereldwijd (van 2011 tot 2013) en berekenden dat de namaaksector in 2013 een duizelingwekkende omzet van 461 miljard dollar realiseerde, omgerekend ongeveer 407 miljard euro. Dat stemt overeen met 2,5% van de wereldhandel dat jaar.

 

Alleen al in de Europese Unie is 5% van alle ingevoerde producten nagemaakt, voor een totale waarde van 85 miljard euro. De Verenigde Staten zijn het zwaarst getroffen land: zowat 20% van de waarde van de tussen 2011 en 2013 wereldwijd in beslag genomen goederen heeft betrekking op Amerikaanse merken en patenten. Italië volgt met 15%, voor Frankrijk en Zwitserland met elk 12%. Twee procent van de waarde van de in beslag genomen goederen slaat op Belgische producten (zie grafiek).

 

De grootste producent van namaakgoederen is met een heel grote voorsprong China: 63,2% van de in beslag genomen goederen komt uit dat land. Op twee staat Turkije, met 3,3%, gevolgd door Singapore (1,9%). Overigens hebben alle economische sectoren te kampen met namaak, zo blijkt nog: van luxegoederen over cosmetica en geneesmiddelen tot voeding. Schoenen, kleding en lederwaren worden echter nog steeds het vaakst nagemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top