Werken in Antwerpen goed nieuws voor fietsverkopers | RetailDetail

Werken in Antwerpen goed nieuws voor fietsverkopers

Werken in Antwerpen goed nieuws voor fietsverkopers
Shutterstock

De werken in Antwerpen hebben al heel wat stof doen opwaaien, letterlijk en figuurlijk, maar voor een aantal fietsverkopers blijken ze toch goed nieuws. Heel wat Antwerpenaars zien de fiets nu immers als het ideale vervoersmiddel.

Opmars elektrische fiets

Vier grote fietsverkopers (Decathlon, De Geus, Fiets! en iBike) zeggen dan ook dat ze de fietsverkoop in Antwerpen de voorbije maanden fors is gestegen. Naast de werken in Antwerpen, met vooral dan de knip in de Leien, heeft ook de vervroegde zomerregeling van De Lijn bijgedragen aan de sterke verkoop van fietsen.

 

Bij Decathlon steeg de verkoop in maart en april maar liefst met 12% ten opzichte van vorig jaar. De verkoop van de vouwfiets steeg in april zelfs met 50% en de verkoop van elektrische fietsen steeg in maart met 30% en in april met niet minder dan 130% ten opzichte van een jaar eerder.

 

Ook bij iBike steeg de verkoop bijzonder sterk in de eerste drie maanden van het jaar. “Je komt in Antwerpen met de auto gewoon niet meer vooruit, zeker niet nu de knip van de Leien er zit aan te komen”, zegt Dominic Vranckx van iBike aan Het Nieuwsblad. “In ons filiaal op het Eilandje zei een vrouw onlangs dat ze helemaal niet wilde fietsen, maar dat er gewoon geen alternatief is.”

 

Daarbij blijkt vooral de elektrische fiets aan meer populariteit te winnen, ook de snellere modellen. Fietshandelaars merken dan ook dat het budget van de klant tegenwoordig een stuk hoger ligt dan enkele jaren geleden. Ook kopen steeds meer jongeren zo’n fiets. “Binnenkort gaan kinderen er misschien mee naar school, in Nederland is dat al zo”, zegt Thomas Vanderhoydonck van Fietsenwinkel De Geus.

 

In Antwerpen werd onlangs ook het Velo-netwerk met deelfietsen sterk uitgebreid, waardoor het nu ook beschikbaar is in de districten rond Antwerpen. Dat besluit werd genomen omdat er omwille van de grote populariteit van het systeem immense wachtlijsten voor abonnementen waren ontstaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.