Wie van deze tien wint de Mercuriusprijs 2021?

Comeos

Op 27 oktober reikt handelsfederatie Comeos opnieuw de jaarlijkse Mercuriusprijs uit, die vernieuwende handelsconcepten in de bloemetjes zet. De lijst met tien finalisten is zopas bekendgemaakt.

 

Duurzaamheid als rode draad

Met de Mercuriusprijs bekroont Comeos al meer dan dertig jaar het “winkelconcept van het jaar”. Een professionele jury van retailkenners (foto) , onder leiding van Vlerick-professor Gino Van Ossel, selecteerde tien vernieuwende retailers voor de finale op 27 oktober:

 

  • JBC gaf zijn winkel in de Leuvense binnenstad een complete make-over, waarbij beleving en duurzaamheid hand in hand gaan. Er staat onder meer in inzamelbox voor oude kleren en verder kunnen kinderen er spelenderwijs bijleren over recyclage en duurzaamheid.

     

  • Ook Bio-Planet in Eigenbrakel lanceerde een nieuw winkelconcept, waarbij duurzaamheid centraal staat. Bulkproducten, duurzame koriander uit een vertikale boerderij en winkelmandjes gemaakt van gerecycleerde visnetten: het zijn slechts enkele voorbeelden van een hele reeks innovaties.

     

  • In de vernieuwde winkel van Light Gallery ligt de klemtoon op beleving. In de showroom te Drogenbos kunnen klanten door drie “Momentboxen” of kamers met lichtscènes wandelen. Ze kunnen er ook terecht voor een lichtplan op maat.

     

  • Schoenwinkelketen vanHaren nam tijdens de coronacrisis 38 voormalige Brantano-winkels over en groeide daarme uit tot de derde grootste schoenenverkoper van het land. De retailer tracht het verschil maken met ruime winkels die opgebouwd zijn volgens verschillende belevingswerelden.

     

  • In Rijkevorsel en Etterbeek introduceerde Carrefour Market zijn gloednieuwe concept met veel aandacht voor ambachtelijke en lokale producten.

     

  • Colruyt zorgde met de introductie van de Eco-Score voor een echte primeur op de Belgische retailmarkt. Met behulp van die keuzewijzer kunnen klanten duurzame aankoopbeslissingen nemen.

     

  • Met ‘Zeb For Everyone’ stelde de moderetailer een concreet actieplan op om de winkelketen inclusiever en toegankelijker te maken. Daarbij ging er niet alleen geld naar de aanpassing van de infrastructuur, maar ook naar de specifieke opleiding van medewerkers.

     

  • Kazidomi is een Belgisch e-commercebedrijf dat zich specialiseert in gezonde, duurzame en biologische producten. De belangrijkste inkomstenbron van de onderneming is het abonnementsgeld.

     

  • Ook C&A pakte eind vorig jaar uit met een nieuw winkelconcept op de Meir in Antwerpen. Duurzaamheid wordt er in de verf gezet met moswanden, planten en uitleg over duurzame initiatieven op de muren.

     

  • Ten slotte is ook Kruidvat begonnen aan de ombouw van de winkels naar zijn nieuwe concept. De producten staan nu uitgestald in afgebakende zones. Verder is er onder meer een actiestraat met folderaanbiedingen.