Wie wint de VEDIS Retail Scriptieprijs 2017? | RetailDetail

Wie wint de VEDIS Retail Scriptieprijs 2017?

Wie wint de VEDIS Retail Scriptieprijs 2017?
VEDIS Retail

Retailorganisatie VEDIS Retail heeft de shortlist bekendgemaakt voor de Scriptieprijs 2017. De winnares (want op de shortlist staan alleen vrouwen) van de prijs en de bijhorende som van 3000 euro wordt op 2 november bekend gemaakt. 

Strijd

De drie nog overgebleven kanshebbers zijn Lieke Gloudemans, Myrthe Montijn en Sophie Van Remmen: zij hadden het respectievelijk over "Inspire Create Act | De fysieke supermarkt als dienstverlener met een 4D-seamless shoppingexperience gecreëerd door REGGS®", "Data-driven design for emotional engagement, designing a digital interaction for Nike Store" en "How to retain your customers in the online shopping context? A quantitative study into the determinants of loyalty in the consumer market".

 

Juryvoorzitter Kitty Koelemeijer noemde het "dit jaar een zware opgave om unanimiteit te krijgen in de jury", mede omdat "er een strijd gaande is tussen het nieuwe ‘Design Thinking’-methodiek v.s. de klassieke wetenschappelijke benadering". Jurylid Jan Derek Groenendaal juicht dan weer "de ‘strijd’ tussen de twee onderzoeksstromingen toe, omdat het blijk geeft van de huidige tijdsgeest die ook verfrissend kan gaan werken in de Retail!"

 

'Bederfelijke' winnaar

2017 is al de vierde editie van de VEDIS Retail Scriptieprijs, die volgens Groenendaal "een platform [wil] bieden voor innovatie, inspiratie en kennisdeling in de retail en met de prijs tot doel [heeft] het stimuleren van jong retailtalent en ook het bevorderen van wetenschappelijk en toegepast wetenschappelijk onderzoek naar, voor de Retail, relevante thema’s."  De prijs bekroont elk jaar de beste scriptie over een onderwerp met daadwerkelijke relevantie voor de retail.

 

Vorig jaar ging de prijs naar Bart Bijlsma, voor zijn scriptie "Incorporating the effect of expiration data-based pricing on consumer decision making in an inventory model", dat retailers moest helpen wetenschappelijker om te gaan met kortingen voor bederfelijke producten. Bijlsma, die dit jaar zelf de jury bijstaat tijdens de zoektocht naar zijn opvolgster, is inmiddels ook als consultant werkzaam in de sector. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.