Winkel zonder werknemers geopend in Zweden

Winkel zonder werknemers geopend in Zweden

In Zweden is zopas een winkel geopend waar geen werknemers zullen te vinden zijn. Klanten kunnen al hun aankopen afronden met behulp van hun smartphone en zullen 24 uur per dag toegang hebben tot de winkel.

Geen tabak, medicijnen of alcohol

Volgens eigenaar Robert Ilijason is zijn winkel de perfecte oplossing voor klanten die een kleine aankoop willen doen op momenten dat de normale supermarkten gesloten zijn, zonder dat hij op zoek moet gaan naar werknemers die de nachturen voor hun rekening kunnen en willen nemen.

 

Klanten moeten zich op voorhand registreren voor de winkel en een app downloaden. Daarmee kunnen ze dan de deuren van de winkel openen, wanneer ze aankopen willen doen. Ook in de winkel wordt alles met de smartphone afgerond. Betalingen gebeuren op een maandelijkse basis.

 

De winkel mikt vooral op kleine producten, zoals melk, brood, suiker, luiers en andere zaken die normaal verkocht worden bij een kleine buurtwinkel. Tabaksproducten en medicijnen worden er niet verkocht. Zo wil Ilijason het risico op diefstal verkleinen. Alcohol mag sowieso al niet verkocht worden in Zweedse buurtwinkels.

 

Ouder publiek overtuigen

Ilijason hoopt dat zijn idee zich verder zal verspreiden in Zweden. Volgens hem hebben verschillende steden en dorpen opnieuw nood aan kleine buurtwinkels en het ontbreken van personeelskosten maakt het volgens hem eenvoudiger om een winkel op te starten.

 

Het grootste probleem zal volgens hem het overhalen van een ouder publiek zijn, dat het moeilijker heeft met de technologie die gebruikt wordt in de winkel. Daarom denkt hij er aan om misschien toch iemand enkele uren per dag in de winkel te laten werken, om klanten te helpen bij hun aankopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top