Winkel zonder werknemers geopend in Zweden | RetailDetail

Winkel zonder werknemers geopend in Zweden

Winkel zonder werknemers geopend in Zweden

In Zweden is zopas een winkel geopend waar geen werknemers zullen te vinden zijn. Klanten kunnen al hun aankopen afronden met behulp van hun smartphone en zullen 24 uur per dag toegang hebben tot de winkel.

Geen tabak, medicijnen of alcohol

Volgens eigenaar Robert Ilijason is zijn winkel de perfecte oplossing voor klanten die een kleine aankoop willen doen op momenten dat de normale supermarkten gesloten zijn, zonder dat hij op zoek moet gaan naar werknemers die de nachturen voor hun rekening kunnen en willen nemen.

 

Klanten moeten zich op voorhand registreren voor de winkel en een app downloaden. Daarmee kunnen ze dan de deuren van de winkel openen, wanneer ze aankopen willen doen. Ook in de winkel wordt alles met de smartphone afgerond. Betalingen gebeuren op een maandelijkse basis.

 

De winkel mikt vooral op kleine producten, zoals melk, brood, suiker, luiers en andere zaken die normaal verkocht worden bij een kleine buurtwinkel. Tabaksproducten en medicijnen worden er niet verkocht. Zo wil Ilijason het risico op diefstal verkleinen. Alcohol mag sowieso al niet verkocht worden in Zweedse buurtwinkels.

 

Ouder publiek overtuigen

Ilijason hoopt dat zijn idee zich verder zal verspreiden in Zweden. Volgens hem hebben verschillende steden en dorpen opnieuw nood aan kleine buurtwinkels en het ontbreken van personeelskosten maakt het volgens hem eenvoudiger om een winkel op te starten.

 

Het grootste probleem zal volgens hem het overhalen van een ouder publiek zijn, dat het moeilijker heeft met de technologie die gebruikt wordt in de winkel. Daarom denkt hij er aan om misschien toch iemand enkele uren per dag in de winkel te laten werken, om klanten te helpen bij hun aankopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerk- en outletformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De winkels, waarvan de eerste twee openden in Stockholm en Malmö, en het webplatform zijn een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.