Winkeldiefstallen in België nemen af, maar blijven hoog

Winkeldiefstallen in België nemen af, maar blijven hoog

Ondanks een lichte verbetering tegenover vorig jaar is winkeldiefstal in ons land met een aandeel van 0,59% op de totale retailomzet de op één na hoogste in West-Europa. Dat moet althans blijken uit een studie in 14 Europese landen, die werd besteld door Checkpoint Systems.

Enkel Frankrijk doet slechter

Met een aandeel van 0,59% van de totale omzet staat België samen met Nederland en Portugal op de tweede plaats in Europa: enkel in Frankrijk weegt winkeldiefstal nog zwaarder door met 0,64% van de omzet, zo blijkt uit de jaarlijkse Global Retail Theft Barometer, waarvoor dit keer 222 wereldwijd actieve retailers uit 24 landen bevraagd werden.

 

Winkeldiefstal mag in ons land dan al tekenen voor de helft van de totale derving (50,9%), diefstal door het eigen personeel is intussen al opgeklommen tot 29,7% van de derving. Dat is beduidend slechter dan een jaar eerder en zelfs flink boven het Europese gemiddelde (21,9%). Het aandeel van de twee andere bronnen van derving - leveranciersfraude en verlies door administratieve fouten - is in ons land gedaald tot respectievelijk 8,8% en 10,5%.

 

Meer beveiliging, minder derving

Alle posten samengenomen verliezen de Belgische retailers zo'n 1,16% van hun totale omzet, hetzij 880 miljoen euro op een omzet van 75,8 miljard. Een flinke smak geld, al is er een lichte daling tegenover de editie van vorig jaar: toen bedroeg de derving nog 1,30%. Daarmee volgt ons land de wereldwijde trend, want globaal is er een daling van 1,36% naar 1,29%. Al blijft het gederfde bedrag nog altijd fenomenaal: liefst 96 miljard euro verlies!

 

De daling van de derving is volgens de onderzoekers toe te schrijven aan een verhoging van de investeringen in winkel- en productbeveiliging. Belgische retailers gebruikten hiervoor 0,71% van hun omzet, een slordige 538 miljoen euro.

 

Het gaat dan vooral om investeringen in beveiligingslabels, hard tags en antennes. De retailers in België presenteren hun producten ook meer en meer in gesloten vitrines of rekken en meer dan 20% van hen beschermt al meer dan de helft van de producten 'aan de bron', waarbij de beveiliging dus al in de verpakking of het product is geïntegreerd tijdens de productie.

 

Bang uitkijken naar kerstperiode

Zes op de tien Europese retailers geven aan dat de diefstal het hoogst is tijdens de kerst- en eindejaarsperiode. Klanten die onvoldoende budget hebben voor kerstgeschenken, winkels met voorraadoverschotten en tijdelijke werknemers zijn de belangrijkste redenen voor dit fenomeen, aldus nog de onderzoekers.

 

Volgens de Europese retailers hebben dieven het vooral gemunt op kleine, waardevolle producten die makkelijk te verbergen zijn, zoals cosmetica en kleine elektronische apparaten. Maar ook producten die makkelijk doorverkocht kunnen worden zijn populair, zoals accessoires voor mobiele toestellen, elektrisch gereedschap en wijn. Al blijft ook voeding goed in de markt liggen bij de dieven: vers vlees, kaas en andere gastronomische specialiteiten worden vaak aangehaald als gestolen producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top