'Winkelen in België tot één derde duurder dan in buitenland' | RetailDetail

'Winkelen in België tot één derde duurder dan in buitenland'

'Winkelen in België tot één derde duurder dan in buitenland'

De prijzen bij grote, internationale retailketens fluctueren sterk van land tot land. Wie in België winkelt, moet meestal soms tot één derde meer betalen dan elders in Europa. Dat blijkt uit een prijsvergelijkende studie van Test-Aankoop onder zeventien ketens in acht Europese landen. “De eengemaakte Europese markt bestaat wel al voor de consument, maar nog niet voor de handelaar,” besluit Dominique Michel van Comeos.

Oost West, thuis best

De stelling dat retailers op hun thuismarkt het goedkoopst zijn, blijkt meestal te kloppen. Hema is zowat 10% goedkoper in Nederland dan daarbuiten, terwijl kledingketen Zara buiten de Spaanse thuismarkt bijna overal een kwart duurder is. Ook 3Suisses is 15 % duurder in België en Luxemburg dan in Frankrijk. Toch zijn er uitzonderingen: zo zijn de schoonheids- en verzorgingsproducten van Yves Rocher volgens Test-Aankoop een pak duurder in thuisland Frankrijk dan in bijvoorbeeld Duitsland of Spanje.

 

Niettemin spelen duidelijk nog andere mechanismen mee. Een aantal retailers houdt bijvoorbeeld een vast prijsniveau aan, waar ook in Europa. Met name de prijzen bij H&M en Levi’s verschillen amper tussen de acht onderzochte landen. Ook bij IKEA zijn de prijzen vrij gelijklopend, al zijn er verschillen per productcategorie. “In België is de kinderafdeling goedkoper dan in andere landen, in Duitsland en Nederland zijn de elektrische toestellen lager geprijsd en in Portugal vinden klanten de goedkoopste keukenaccessoires,” laat Test-Aankoop weten.

 

Portugal en Spanje goedkoopst

Het zal niet verwonderen, maar in de vergelijking blijken Portugal en Spanje bijna steevast het goedkoopst. Zo liggen onder meer de prijzen van Mango en The Body Shop het laagst in Spanje en Portugal, terwijl men in België respectievelijk 25% en 18% meer betaalt. Ook McDonald’s en  Pizza Hut zijn in Portugal het goedkoopst: een pizza van die laatste kost de Belg zelfs tot 37% meer.

 

Opmerkelijk is wel dat, volgens Test-Aankoop, de soms enorme prijsverschillen tussen landen zijn niet zo gemakkelijk te verklaren zijn: de veelgenoemde invloed van de verschillende btw-tarieven zou zelfs “verwaarloosbaar” zijn. Een conclusie waar handelsfederatie Comeos echter niet mee akkoord gaat. Zoals de federatie in zijn laatste Witboek van de handel aangaf, kunnen de oorzaken volgens hen duidelijk worden teruggebracht tot een viertal centrale factoren.

 

Oorzaken van de prijsverschillen

“Als klant heb je overal in Europa vrijwel dezelfde rechten, en kun je dus op zoek gaan naar de laagste prijs. Als handelaar krijg je echter wel af te rekenen met verschillende fiscale regimes, verschillende reglementeringen enzovoort,” aldus Comeos-voorzitter Dominique Michel. In België zouden die verschillen vooral in het nadeel van de retailer spelen. “In vergelijking met Nederland, Frankrijk en Duitsland kost handel drijven in België tot 6,8 procent meer. Dat betekent niet dat de consument integraal voor die kost opdraait. De marges van Belgische handelaars zijn de laagste in de eurozone.”

 

Zo hebben de Belgische handelaars volgens Comeos een loonhandicap van 9 tot 26 procent tegenover de buurlanden. Ook de btw-tarieven liggen in de ons omringende landen 1,4 tot 2 procent lager. Daar komen dan nog eens meer en striktere reglementeringen bovenop, die op hun beurt voor een meerkost zorgen.

 

Echter, ons Belgenlandje heeft ook te lijden onder zijn kleine gestalte. Door de beperkte schaalgrootte krijgen retailers in ons land minder gunstige tarieven van hun internationale leveranciers. “De voorbeelden van Test-Aankoop bevestigen onze studie”, zegt Dominique Michel. “De consumentenprijzen van de eigen Ikea-producten liggen in alle landen ongeveer gelijk. De elektrische keukenapparatuur wordt echter door internationale leveranciers aangeleverd, en is bij ons een pak duurder dan in Nederland en in Duitsland.”


Op vergelijkbare schaal relatief

Test-Aankoop wijst er evenwel op dat de absolute prijsverschillen weliswaar gerelativeerd moeten worden. De studie hield immers geen rekening met het inkomensniveau van de onderzochte landen. Wanneer deze in rekening wordt gebracht, verdwijnt het prijsvoordeel van Portugal en Spanje alvast volledig.

 

Meer zelfs, Spanje en vooral Portugal worden dan bijna altijd de duurste van alle onderzochte landen, terwijl Frankrijk en Luxemburg meestal het goedkoopst blijken. De claim van Comeos dat België duurder is dan zijn buurlanden blijft ook dan wel staande.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top