Winkeliers krijgen zware boete na ruzie over openingstijden | RetailDetail

Winkeliers krijgen zware boete na ruzie over openingstijden

Winkeliers krijgen zware boete na ruzie over openingstijden
Shutterstock

De eigenaars van een fietsenwinkel in het winkelcentrum Paddepoel in Groningen hebben een boete gekregen van meer dan 23.000 euro. Die moeten ze betalen aan de uitbaters van het winkelcentrum, na een geschil rond de openingsuren.

 

Meer kosten, geen extra omzet

De eigenaars van de fietsenwinkel en het winkelcentrum waren al een hele tijd verwikkeld in een ruzie rond de openingstijden van de fietsenwinkel. Die sloot steevast de deuren op koopavonden op donderdag of tijdens zondagopeningen in het winkelcentrum. Volgens de handelaars betekenden die extra openingen enkel meer kosten en amper extra omzet.

 

Volgens de rechtbank in Groningen zijn het echter niet de winkeliers, maar wel de vereniging van eigenaren die mag bepalen wanneer een winkel de deuren moet openen in het winkelcentrum. Althans, zolang de uitbaters van de winkel ook effectief lid zijn van de vereniging. Sinds 1 januari zijn de eigenaars van de fietsenwinkel niet langer lid van de vereniging en kunnen ze dus terug hun eigen openingsuren bepalen. Ze gaan daarnaast ook in beroep tegen de uitspraak van de rechter.

 

“Te gek voor woorden”

"Het is te gek voor woorden. Mijn gevoel zegt me dit kan niet, dit is onmogelijk. Ik kan er geen zinnig woord over zeggen. Het voelt als groot onrecht", zegt Martin Haijkens, een van de eigenaars, aan RTL Z. "We voelen ons heel beroerd. Dit is een hele vervelende uitslag. We hielden al wel een beetje rekening met het gedeelte van het bedrag dat bestaat uit de contributie maar dat we die boetes moeten betalen dat voelt heel zwaar.”

 

De fietsenwinkel is trouwens niet de enige die in onmin leeft met het winkelcentrum. Ook met Primera kwam het eerder al tot een rechtszaak rond de openingsuren. Dat kreeg eind vorig jaar nog gedeeltelijk gelijk van de rechtbank.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.