Winkeliers willen hogere vergoedingen voor pakketpunten

Winkeliers willen hogere vergoedingen voor pakketpunten
http://www.shutterstock.com/pic-303887471/

Winkeliers die een pakketpunt van PostNL beheren in hun winkel, hebben een kort geding aangespannen tegen het postbedrijf. Ze willen zo de tariefverlaging, die PostNL doorvoert, tegenhouden.

 

9.000 euro minder inkomsten

Die lagere tarieven zouden een winkelier volgens branchevereniging VVP gemiddeld 9.000 euro per jaar kosten. "De vergoedingen zijn eenzijdig met 25 tot soms wel 40 procent verlaagd. Dat is buiten proportie en doet geen recht aan het werk van de winkeliers", aldus Gert Koudijs van VVP aan de NOS.

 

Voorheen kregen winkeliers 30 cent voor het aannemen en afhandelen van pakketjes, maar nu is dat bedrag gedaald tot minder dan 20 cent. Bovendien blijkt uit onderzoek dat klanten die pakjes komen ophalen amper iets extra kopen in de winkels. "U kent het wel: mensen hebben haast, halen snel het pakketje en gaan weer weg", zegt Koudijs.

 

PostNL zegt dat de tarieven dalen, omdat de processen voor de afhandeling van een pakje vereenvoudigd zijn, maar VVP zegt dan weer dat die nieuwe systemen nog niet zijn uitgerold. “Wij zeggen: ga eerst die verbeteringen eens doorvoeren en pas dan de tarieven aan, niet andersom."

 

Heel wat winkeliers dreigen er alvast mee om te stoppen met hun pakketpunt, als PostNL de tarieven niet terug opvoert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top