Winkeliers willen hogere vergoedingen voor pakketpunten

Winkeliers willen hogere vergoedingen voor pakketpunten

Winkeliers willen hogere vergoedingen voor pakketpunten
http://www.shutterstock.com/pic-303887471/

Winkeliers die een pakketpunt van PostNL beheren in hun winkel, hebben een kort geding aangespannen tegen het postbedrijf. Ze willen zo de tariefverlaging, die PostNL doorvoert, tegenhouden.

 

9.000 euro minder inkomsten

Die lagere tarieven zouden een winkelier volgens branchevereniging VVP gemiddeld 9.000 euro per jaar kosten. "De vergoedingen zijn eenzijdig met 25 tot soms wel 40 procent verlaagd. Dat is buiten proportie en doet geen recht aan het werk van de winkeliers", aldus Gert Koudijs van VVP aan de NOS.

 

Voorheen kregen winkeliers 30 cent voor het aannemen en afhandelen van pakketjes, maar nu is dat bedrag gedaald tot minder dan 20 cent. Bovendien blijkt uit onderzoek dat klanten die pakjes komen ophalen amper iets extra kopen in de winkels. "U kent het wel: mensen hebben haast, halen snel het pakketje en gaan weer weg", zegt Koudijs.

 

PostNL zegt dat de tarieven dalen, omdat de processen voor de afhandeling van een pakje vereenvoudigd zijn, maar VVP zegt dan weer dat die nieuwe systemen nog niet zijn uitgerold. “Wij zeggen: ga eerst die verbeteringen eens doorvoeren en pas dan de tarieven aan, niet andersom."

 

Heel wat winkeliers dreigen er alvast mee om te stoppen met hun pakketpunt, als PostNL de tarieven niet terug opvoert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top