Winkels in Lommel kunnen voortaan alle dagen open

Winkels in Lommel kunnen voortaan alle dagen open

Winkels in Lommel kunnen voortaan alle dagen open

De stad Lommel is officieel erkend als toeristisch centrum: daardoor krijgen de handelaars een pak meer vrijheid rond de openingsuren. Als ze dat willen kunnen ze voortaan zeven dagen op zeven geopend zijn.

Sneller inspelen op opportuniteiten

Voorheen kon het stadsbestuur slechts 15 afwijkingen op de sluitingsdagen en 15 afwijkingen op de sluitingsuren toestaan. Door de erkenning als toeristisch centrum vallen die beperkingen weg en kunnen handelaars soepeler omgaan met de openingsuren. De stad Lommel zelf is ook tevreden met de erkenning en hoopt zo in de toekomst sneller te kunnen inspelen op opportuniteiten.

 

Niet in elke stad wordt die erkenning als toeristisch centrum op gejuich onthaald. Ook het Leuvense stadsbestuur ijvert voor die erkenning, maar het krijgt daarbij tegenkanting van de handelaars die zijn aangesloten bij Unizo. Die zien het niet zitten om in de toekomst nog meer zondagopeningen te krijgen. Nochtans was het handelaarsvereniging Liefst Leuven die het idee had gelanceerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.