Winkels moeten nog maar één vergunning aanvragen | RetailDetail

Winkels moeten nog maar één vergunning aanvragen

Winkels moeten nog maar één vergunning aanvragen

Ondernemers die in Vlaanderen een nieuwe winkel willen openen, zullen in de toekomst minder te maken krijgen met administratieve rompslomp. De sociaal-economische vergunning wordt immers geïntegreerd in de Vlaamse omgevingsvergunning.

Vanaf 400 m²

Die omgevingsvergunning is momenteel al een combinatie van de bouwvergunning en de milieuvergunning. Omdat daar nu ook de sociaal-economische vergunning bij komt, moeten handelaars vanaf januari 2018 nog maar één allesomvattende vergunning aanvragen. Vooral voor handelaars met een grote winkel wordt alles zo eenvoudiger, want die sociaal-economische vergunning is pas nodig voor panden die groter zijn dan 400 m². Vooral supermarkten, tuinwinkels en garages met een toonzaal zullen zo profiteren van de vereenvoudiging.

 

“Ik ga verder op het elan om de administratieve lasten voor initiatiefnemers drastisch te verminderen”, zegt milieuminister Joke Schauvliege volgens De Tijd. “Zo zal een uitbater van een winkel in de toekomst niet langer verschillende vergunningsaanvragen moeten indienen, maar zal één aanvraag volstaan.”

 

Digitaal loket

Het grootste voordeel is dat ondernemers nu veel sneller weten waar ze staan en niet het risico lopen om bij de ene vergunningsaanvraag wel groen licht te krijgen en bij de andere niet. In de toekomst zal ook de natuurvergunning toegevoegd worden aan de omgevingsvergunning. Die is nodig wanneer bepaalde begroeiingen, zoals een bos, moeten worden aangetast.

 

Vanaf volgend jaar zal ook alles online afgehandeld worden via het digitaal loket. Steden en gemeenten zouden zo tot twaalf miljoen euro kunnen besparen, voor architecten loopt die besparing zelfs op tot vijftig miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.