Wisselkoersen drukken omzet Unilever | RetailDetail

Wisselkoersen drukken omzet Unilever

Wisselkoersen drukken omzet Unilever

Unilever heeft in de eerste helft van 2016 zijn omzet zien dalen, maar dat was volledig te wijten aan negatieve wisselkoerseffecten. Worden die niet in rekening genomen, dan was er sprake van een mooie omzetstijging.

Moeilijke marktomstandigheden

In de eerste zes maanden van 2016 haalde Unilever een omzet van 26,3 miljard euro: een daling van 2,6% ten opzichte van een jaar eerder, maar voor wisselkoerseffecten en overnames was er sprake van een stijging van 4,7%. De nettowinst ging er dan ook 2% op vooruit naar 2,7 miljard euro.

 

Unilever blijft daarbij wel spreken van moeilijke marktomstandigheden, vooral in Europa en de Verenigde Staten. Het grootste deel van de vooruitgang wordt dan ook geboekt in opkomende markten als Rusland, Argentinië en Brazilië. Ondertussen haalt Unilever 60% van zijn omzet buiten de Verenigde Staten en Europa.

 

Het bedrijf verwacht wel dat de groei de komende tijd zal afzwakken, voornamelijk vanwege de aanhoudende economische problemen in Zuid-Amerika. Voor heel 2016 verwacht Unilever een onderliggende omzetgroei tussen 3 en 5%. In de eerste helft van 2016 kwam die uit op 4,7%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.