Wisselkoersen drukken omzet Unilever

Wisselkoersen drukken omzet Unilever

Unilever heeft in de eerste helft van 2016 zijn omzet zien dalen, maar dat was volledig te wijten aan negatieve wisselkoerseffecten. Worden die niet in rekening genomen, dan was er sprake van een mooie omzetstijging.

Moeilijke marktomstandigheden

In de eerste zes maanden van 2016 haalde Unilever een omzet van 26,3 miljard euro: een daling van 2,6% ten opzichte van een jaar eerder, maar voor wisselkoerseffecten en overnames was er sprake van een stijging van 4,7%. De nettowinst ging er dan ook 2% op vooruit naar 2,7 miljard euro.

 

Unilever blijft daarbij wel spreken van moeilijke marktomstandigheden, vooral in Europa en de Verenigde Staten. Het grootste deel van de vooruitgang wordt dan ook geboekt in opkomende markten als Rusland, Argentinië en Brazilië. Ondertussen haalt Unilever 60% van zijn omzet buiten de Verenigde Staten en Europa.

 

Het bedrijf verwacht wel dat de groei de komende tijd zal afzwakken, voornamelijk vanwege de aanhoudende economische problemen in Zuid-Amerika. Voor heel 2016 verwacht Unilever een onderliggende omzetgroei tussen 3 en 5%. In de eerste helft van 2016 kwam die uit op 4,7%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Recordomzet voor Henkel

10/08/2017

Henkel zag in het tweede kwartaal zijn omzet afklokken op een record van net geen 5,1 miljard euro, met dank aan de overname van wasmiddelconcern Sun. Voor het eerst in zijn geschiedenis klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro.

Ook Dreamland weg uit centrum Eeklo

10/08/2017

Speelgoed- en vrijetijdsketen Dreamland sluit eind dit jaar de deuren van zijn vestiging in Eeklo. De Colruyt-dochter is op zoek naar een ruimer pand met meer parkeergelegenheid. Het vertrek is een nieuwe aderlating voor het centrum van Eeklo.

Zalando groeit opnieuw met meer dan 20 procent

10/08/2017

Het Duitse Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2017 net de doelstelling van een groei van meer dan 20% gehaald. Ook voor het volledige boekjaar gaat het nog altijd uit van een groei tussen 20 en 25%.

Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België

09/08/2017

Het Belgisch-Nederlandse supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft er een sterk tweede kwartaal opzitten en denkt zelfs meer te kunnen besparen dankzij de fusie dan eerst voorspeld. Langs de andere kant blijft de Belgische tak wel zwak presteren.

Ralph Lauren doet beter dan verwachtingen

08/08/2017

Modehuis Ralph Lauren heeft er een sterk eerste kwartaal opzitten: zowel op vlak van omzet als op vlak van winst wist het de verwachtingen van analisten te overtreffen. Een jaar eerder werd er nog een fors verlies geleden.

Waarom retailers sociale media ernstig moeten nemen

08/08/2017

'Content marketing' is meer dan een buzzword: ook retailers kunnen hun voordeel doen met de kracht van verhalen. Dat bewees Snackbytes bijvoorbeeld met een succescase voor Schoenen Torfs.

Back to top