Wisselkoersen drukken omzet Unilever

Wisselkoersen drukken omzet Unilever

Unilever heeft in de eerste helft van 2016 zijn omzet zien dalen, maar dat was volledig te wijten aan negatieve wisselkoerseffecten. Worden die niet in rekening genomen, dan was er sprake van een mooie omzetstijging.

Moeilijke marktomstandigheden

In de eerste zes maanden van 2016 haalde Unilever een omzet van 26,3 miljard euro: een daling van 2,6% ten opzichte van een jaar eerder, maar voor wisselkoerseffecten en overnames was er sprake van een stijging van 4,7%. De nettowinst ging er dan ook 2% op vooruit naar 2,7 miljard euro.

 

Unilever blijft daarbij wel spreken van moeilijke marktomstandigheden, vooral in Europa en de Verenigde Staten. Het grootste deel van de vooruitgang wordt dan ook geboekt in opkomende markten als Rusland, Argentinië en Brazilië. Ondertussen haalt Unilever 60% van zijn omzet buiten de Verenigde Staten en Europa.

 

Het bedrijf verwacht wel dat de groei de komende tijd zal afzwakken, voornamelijk vanwege de aanhoudende economische problemen in Zuid-Amerika. Voor heel 2016 verwacht Unilever een onderliggende omzetgroei tussen 3 en 5%. In de eerste helft van 2016 kwam die uit op 4,7%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Back to top