Worldline doet commerciële geste na technisch probleem | RetailDetail

Worldline doet commerciële geste na technisch probleem

Worldline doet commerciële geste na technisch probleem

Na de grote vertragingen op het terugstorten van elektronische betalingen in september, heeft Worldline de zelfstandigenorganisaties beloofd de kwaliteit van de betalingsdiensten te verbeteren. Er komt ook een commerciële geste voor de getroffen handelaars.

Geen transactiekosten van 15 tot 28 oktober

Op 18 september werd Worldline geconfronteerd met een technisch probleem dat het doorstorten van bepaalde elektronische betalingen naar de rekening van handelaars heeft vertraagd. Het was al het derde probleem in 2,5 jaar tijd.

 

Na overleg met de federaties heeft Worldline nu beslist om enerzijds een commerciële geste te verlenen aan de getroffen handelaars – die zullen gedurende twee weken (van 15 tot 28 oktober 2015) geen transactiekosten moeten betalen voor nationale debetverrichtingen, met een maximum van 400 transacties – en anderzijds een protocol uit te werken. Dat bevat de concrete acties die Worldline genomen heeft om de dienstverlening te verbeteren.

 

"Ik wil bij deze nogmaals mijn verontschuldigingen aanbieden aan onze klanten, aan onze partners en aan het bedrijf Bancontact MisterCash Company, dat helaas te vaak werd geassocieerd met fouten, die aan ons lagen en waarvoor zij natuurlijk niet verantwoordelijk konden worden geacht", besluit Willy Walraeve, CEO van Worldline Benelux.

 

Zelfstandigenorganisaties tevreden

"Of het nu gaat om een panne of een vertraging op het betaalverkeer, de financiële impact is niet te onderschatten", zegt Karel Van Eetvelt van Unizo. "Dit akkoord garandeert dan ook een financiële tegemoetkoming voor de getroffen handelaars. Daarnaast verplichten de afgesproken KPI's (kritieke prestatie-indicatoren, nvdr.) Worldline om te blijven investeren in dienstverlening. Willen we elektronisch betalen aanmoedigen, dan moeten handelaars te allen tijde kunnen rekenen op een performant systeem en een goede service."

 

Ook het NSZ is tevreden dat "Worldline ermee instemt een commerciële geste te doen aan de getroffen handelaars en de kans te geven aan handelaars die het meest getroffen zijn om op individuele basis te onderhandelen met Worldline. We stellen ook tevreden vast dat dergelijke onderhandelingen nooit meer zullen gebeuren. Inderdaad, ook wanneer de vooropgestelde objectieven niet worden bereikt, zullen de handelaars automatisch recht hebben op een schadevergoeding, in de vorm van gratis transacties."

 

Philippe Godfroid van de Franstalige Union des Classes Moyennes is wel wat voorzichtiger: "UCM is blij dat Worldline bereid is om de dienstverlening te versterken en is de commerciële geste zeer genegen. Het akkoord gaat dus in de goede richting, al zullen alle voorwaarden volledig moeten worden gerespecteerd."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.