YourCash start proefproject met geldautomaten in België

YourCash start proefproject met geldautomaten in België

De Britse groep YourCash heeft zijn eerste geldautomaten geplaatst in 17 Belgische warenhuizen van Intermarché, Alvo en AD Delhaize. Het gaat om een proefproject dat drie tot vijf maanden zal duren. De klanten kunnen er voortaan voor of na hun boodschappen zelf geld afhalen met hun Maestro-kaart, zonder extra kosten.

Coupures van 20 en 50 euro

De bewuste geldautomaten aanvaarden in een eerste fase alleen bankkaarten met Maestro-functie (in een latere fase zal het systeem ook kredietkaarten aanvaarden) en leveren bankbiljetten van 20 en 50 euro af. De klant hoeft niet langer geld te vragen aan de kassa, wat zijn privacy ten goede komt. De kassierster hoeft ook niet langer bank te spelen, wat dan weer de doorstroomsnelheid aan de kassa verhoogt.

 

Volgens het Britse bedrijf trekt het plaatsen van zo'n geldautomaat ook meer klanten aan: onderzoek in Nederland, waar intussen al zo'n 670 automaten staan, wees op een verkoopstijging met 2,5%. Bovendien biedt het systeem de handelaar de mogelijkheid om zijn inkomsten snel en handig op zijn bankrekening te storten door de automaat zelf te bevoorraden met cash geld. 

62 miljoen transacties in 2010

YourCash werd in 2000 opgericht als Hanco ATM Systems Ltd. en heeft vandaag al 6.000 geldautomaten geplaatst in Britse warenhuizen en winkels. Aangezien die allemaal samen in 2010 goed waren voor liefst 62 miljoen transacties, wil het bedrijf de komende vijf jaar verder uitbreiden in andere Europese landen; te beginnen bij België.


Ons land telt momenteel meer dan 8.000 geldautomaten en er zijn dik 11 miljoen bankkaarten (overwegend met Maestro-functie) in omloop. Toch staat de overgrote meerderheid van die geldautomaten nu nog in bankkantoren. Volgens YourCash zit er dus nog flink wat potentieel in de Belgische markt.

De Britse groep YourCash heeft zijn eerste geldautomaten geplaatst in 17 Belgische warenhuizen van Intermarché, Alvo en AD Delhaize. Het gaat om een proefproject dat drie tot vijf maanden zal duren. De klanten kunnen er voortaan voor of na hun boodschappen zelf geld afhalen met hun Maestro-kaart, zonder extra kosten.

Coupures van 20 en 50 euro

De bewuste geldautomaten aanvaarden in een eerste fase alleen bankkaarten met Maestro-functie (in een latere fase zal het systeem ook kredietkaarten aanvaarden) en leveren bankbiljetten van 20 en 50 euro af. De klant hoeft niet langer geld te vragen aan de kassa, wat zijn privacy ten goede komt. De kassierster hoeft ook niet langer bank te spelen, wat dan weer de doorstroomsnelheid aan de kassa verhoogt.

 

Volgens het Britse bedrijf trekt het plaatsen van zo'n geldautomaat ook meer klanten aan: onderzoek in Nederland, waar intussen al zo'n 670 automaten staan, wees op een verkoopstijging met 2,5%. Bovendien biedt het systeem de handelaar de mogelijkheid om zijn inkomsten snel en handig op zijn bankrekening te storten door de automaat zelf te bevoorraden met cash geld. 

62 miljoen transacties in 2010

YourCash werd in 2000 opgericht als Hanco ATM Systems Ltd. en heeft vandaag al 6.000 geldautomaten geplaatst in Britse warenhuizen en winkels. Aangezien die allemaal samen in 2010 goed waren voor liefst 62 miljoen transacties, wil het bedrijf de komende vijf jaar verder uitbreiden in andere Europese landen; te beginnen bij België.


Ons land telt momenteel meer dan 8.000 geldautomaten en er zijn dik 11 miljoen bankkaarten (overwegend met Maestro-functie) in omloop. Toch staat de overgrote meerderheid van die geldautomaten nu nog in bankkantoren. Volgens YourCash zit er dus nog flink wat potentieel in de Belgische markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top