Zelf beslissen over je salaris? Bij Decathlon kan dat…

Koen Tengrootenhuysen / Foto's Decathlon

Sinds de transformatie naar een vlakke netwerkorganisatie is Decathlon sneller en wendbaarder geworden – een grote troef tijdens de coronacrisis. In zelfsturende teams beslissen medewerkers zelf over projecten. En ook over hun salaris, weliswaar binnen duidelijke spelregels. 

 

Weg met hiërarchische niveaus

Decathlon-medewerkers die bijspringen bij Colruyt, Decathlon-corners bij Delhaize, een bio-afdeling van Carrefour in de Decathlon van Namen, een coachingtraject voor startups, een marktkraam, Bpost-afhaalpunten tijdens de kerstperiode… Het aantal nieuwe initiatieven van de sportretailer is haast niet bij te houden. “Twee maanden geleden stond ik zelf pakjes van bol.com en Zalando klaar te zetten in onze winkel in Antwerpen,” vertelt Koen Tengrootenhuysen, die directeur vastgoed en ontwikkeling is bij het bedrijf. “Dat had ik een jaar eerder niet kunnen denken.”
 

Wat er dan veranderd is in de organisatie? “We hebben enkele jaren geleden de transformatie gemaakt van een piramidaal systeem naar een vlakke netwerkstructuur. Vroeger hadden we een eerder beperkte piramidale organisatie, maar die hebben we van tafel geveegd en omgebouwd naar een vlakke organisatie.”

 

Zelfsturende teams

Waar het op neerkomt, is dat mensen samenwerken rond specifieke projecten, en dat projectleiders voor heel wat projecten zelf kunnen beslissen, zonder afhankelijk te zijn van superieuren. “We spreken van zelfsturende teams, op verschillende niveaus. De grote verdienste is dat je veel sneller kan schakelen, dat je wendbaarder bent, innovatiever en creatiever. Medewerkers kunnen zich bezighouden met wat ze graag doen, wat een grote motivator is. Je kan meer initiatieven nemen die een rechtstreeks gevolg hebben voor de eindklant. Daarvan worden collega’s én klanten gelukkiger.”
 

Komt daarbij nog eens de notie van ‘subsidiariteit’, waarbij de retailer beslissingen neemt op het juiste niveau, in functie van de verschillende noden, vaak heel lokaal in plaats van in een vergaderzaal op het hoofdkantoor. “Dat alles heeft geleid tot de vele creatieve projecten die je het afgelopen jaar gezien hebt, tijdens de coronacrisis. We hebben ons heel open en wendbaar getoond.”

 

Opslag of een bonus?

Een heel concreet voorbeeld dat sterk tot de verbeelding spreekt, is hoe medewerkers bij Decathlon vandaag mee kunnen beslissen over hun salaris. Hoe werkt dat? “Vroeger had je daarvoor een HR- comité, vandaag kan je mits het naleven van enkele regels zelf instaan voor je verloning. Het is natuurlijk een systeem met een sociale correctie: je collega’s kennen dan wel niet noodzakelijk je loon, maar ze weten wel of je jezelf opslag of een bonus toekent bijvoorbeeld. En als blijkt dat dat sociaal niet wordt aanvaard, dan heb je een probleem…”
 

Voelen alle mensen zich daar comfortabel bij? Het is wennen, geeft Koen Tengrootenhuysen toe, misschien wel vooral voor mensen die ‘hoger’ in de organisatie zaten. “Ik ben zelf lid geweest van het directiecomité – zeker naar de buitenwereld blijven formele titels wel bestaan – en in het begin is het vreemd om je rol te zien veranderen van rechter naar adviseur. Ik blijf wel eindverantwoordelijke, maar tal van projecten zie ik nog enkel vlak voor ze worden ondertekend.”

 

Leren uit fouten

Kortom, Decathlon heeft een enorme omslag gemaakt. “Wij motiveren mensen om zelf initiatieven te nemen. Als iets niet lukt, dan stoppen we ermee en doen we iets anders. Trial en error betekent dat we mensen de mogelijkheid geven om ook te leren uit hun fouten. Dat is een heel andere cultuur. Maar wees gerust, de meeste projecten kennen een positief verloop.”
 

Wat zelfsturende teams kunnen betekenen voor een retailorganisatie en hoe je medewerkers het nodige vertrouwen geeft om desnoods ook te falen, dat vertelt Koen Tengrootenhuysen op het RetailDetail People Congress, dat 100% digitaal en dus coronaveilig plaatsvindt op 25 februari. Ook Carla Velghe van HEMA en Toon Bossuyt van Colora zullen die ochtend present zijn om hun inspirerend verhaal te brengen. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je tickets bestellen voor de livestream. Tot dan!