Zo boort Amazon steeds nieuwe markten aan

Zo boort Amazon steeds nieuwe markten aan

Ook in categorieën waar e-commerce vandaag nog een bescheiden aandeel heeft, zet Amazon de grote middelen in om snel marktaandeel te veroveren. Meubilair en doe-het-zelf behoren tot de volgende doelwitten. 

Groter aanbod, sneller leveren

Amazon wil meer meubels en huishoudapparaten gaan verkopen. De e-tailer is bezig met de bouw van minstens vier mega-magazijnen voor het opslaan en het leveren van omvangrijke items, meldt The Wall Street Journal. Een logische zet: meubilair is een grote markt en één van de snelst groeiende segmenten in de Amerikaanse online retail. Zowat 15% van de meubelverkoop verloopt er nu al online. De meubelcategorie is niet nieuw voor Amazon, maar het aanbod wordt flink uitgebreid en de levertermijnen worden korter: slechts één tot twee dagen in sommige steden. 

 

Zou Ikea verontrust worden? In elk geval illustreert deze zet mooi hoe Amazon stap voor stap nieuwe categorieën blijft toevoegen aan zijn toch al bijzonder uitgebreide aanbod. Daarbij kijkt de e-commercegigant vooral naar groeicategorieën die online vaak nog onderontwikkeld zijn.

 

Groeiende categorieën

Zo zette de retailer een tijdje geleden ook al de stap naar de doe-het-zelfsector, die allerminst immuun blijkt voor de e-commercedreiging. In een markt die in de VS jaarlijks met 6% groeit, wist Amazon in 2016 met 35% vooruit te gaan. Handgereedschap, accessoires voor elektrisch gereedschap, beveiliging en houtbewerking zijn de snelst groeiende categorieën; de Nest-thermostaat is het bestverkochte product. 

 

Een andere groeimarkt is die van de babyproducten, waar Amazon een online marktaandeel van 43% heeft en een groei van 20% noteerde (tegenover 7% voor de totale markt). In deze categorieën concurreert Amazon frontaal met grote namen als Walmart en Target. In de outdoor- en sportmarkt gingen de afgelopen twee jaar zowat een dozijn Amerikaanse retailers failliet, Amazon groeide met 20%. In de Amerikaanse markt voor gezondheid en persoonlijke verzorging heeft e-commerce slechts 10% marktaandeel, maar Amazon groeit er wel met 35%. Zelfde verhaal in producten voor huisdieren: de markt groeit met 4%, Amazon met 40%. 

 

Beweerde Jeff Bezos nauwelijks enkele jaren geleden niet dat Amazon letterlijk àlles wil kunnen leveren aan iedereen? “Our goal is to supply everything needed to rebuild civilization” klonk het toen vrij onbescheiden. Hij is goed op weg…