Zomer van de jobstudenten viel – letterlijk – in het water | RetailDetail

Zomer van de jobstudenten viel – letterlijk – in het water

Zomer van de jobstudenten viel – letterlijk – in het water

Uit onderzoek van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij horecazaken, fietsverhuurbedrijven en interim-kantoren aan de kust blijkt dat jobstudenten een erg teleurstellende zomer achter de rug hebben. Vaak werden zij na enkele uren werk al weggestuurd, net omdat er geen werk was. Daarom herhaalt de zelfstandigenorganisatie haar pleidooi voor een systeem dat telt in “uren”in plaats van in “dagen”, want dat is “interessanter voor werkgever én jobstudent”.

Al na een uurtje of twee terug naar huis

De zomer viel in het water. Figuurlijk ook voor heel wat jobstudenten die de afgelopen twee maanden aan het werk waren aan de kust. Uit een rondvraag van NSZ bij 325 horecazaken en fietsverhuurbedrijven aan de kust blijkt dat 63 procent onder hen studenten veel vaker dan de voorgaande jaren vroeger naar huis heeft gestuurd. Vaak al na een uurtje of twee, gewoonweg omdat er geen werk was. Deze tendens wordt ook bevestigd door de interim-bureaus aan de kust. 75 procent geeft eveneens aan dat veel meer studenten veel vroeger moesten stoppen met werken dan tijdens de voorgaande zomers. Door het slechte weer waren er minder toeristen aan de kust en was er dus ook minder werk voor jobstudenten.

Nadelig voor student én werkgever

Studenten die vroeger mogen vertrekken, krijgen drie uur uitbetaald. Dat is contractueel zo bepaald, maar uiteraard willen de meeste studenten natuurlijk hele dagen werken. Dan verdienen ze meer… Maar er is meer, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Studenten die slechts een handvol uren per dag werken, krijgen toch één van hun 23 voordelige dagen afgetrokken. Ook de werkgever kan zo niet ten volle genieten van het verminderd RSZ-tarief voor de reële tewerkstelling.” En dus verliest iedereen, luidt de conclusie.


Volgens de huidige regeling voor studentenarbeid mogen studenten gedurende 23 dagen tijdens de maanden juli, augustus en september en gedurende nog eens 23 dagen tijdens de negen andere maanden (vakantieperiodes en weekends) aan een verminderd RSZ-tarief werken. Vanaf 1 januari 2012 veranderen de spelregels echter. Studenten zullen vanaf dan gedurende 50 dagen per jaar aan een verminderd RSZ-tarief kunnen werken. Toch beantwoordt dat stelsel volgens NSZ ook niet aan de bedrijfseconomische realiteit.

Liever “400 uren” dan “50 dagen”

De ondernemersorganisatie blijft dan ook pleiten voor een systeem in uren in plaats van in dagen, een systeem waarbij studenten gedurende 400 uren per jaar aan een verminderd RSZ-tarief kunnen werken. Door een dergelijk systeem kan de werkgever ten volle genieten van het verminderde RSZ-tarief voor de reële tewerkstelling. Daarmee wordt beantwoord aan de verzuchtingen van de werkgevers.


Uit onderzoek van NSZ blijkt dat liefst 95 procent van de ondernemers trouwens méér beroep zou doen op studentenarbeid wanneer de regeling uitgebreid en vereenvoudigd wordt. En het stelsel waarbij men uitgaat van uren in plaats van dagen geniet daarbij de voorkeur: liefst driekwart van de ondernemers kiest voor dit systeem.

Uit onderzoek van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij horecazaken, fietsverhuurbedrijven en interim-kantoren aan de kust blijkt dat jobstudenten een erg teleurstellende zomer achter de rug hebben. Vaak werden zij na enkele uren werk al weggestuurd, net omdat er geen werk was. Daarom herhaalt de zelfstandigenorganisatie haar pleidooi voor een systeem dat telt in “uren”in plaats van in “dagen”, want dat is “interessanter voor werkgever én jobstudent”.

Al na een uurtje of twee terug naar huis

De zomer viel in het water. Figuurlijk ook voor heel wat jobstudenten die de afgelopen twee maanden aan het werk waren aan de kust. Uit een rondvraag van NSZ bij 325 horecazaken en fietsverhuurbedrijven aan de kust blijkt dat 63 procent onder hen studenten veel vaker dan de voorgaande jaren vroeger naar huis heeft gestuurd. Vaak al na een uurtje of twee, gewoonweg omdat er geen werk was. Deze tendens wordt ook bevestigd door de interim-bureaus aan de kust. 75 procent geeft eveneens aan dat veel meer studenten veel vroeger moesten stoppen met werken dan tijdens de voorgaande zomers. Door het slechte weer waren er minder toeristen aan de kust en was er dus ook minder werk voor jobstudenten.

Nadelig voor student én werkgever

Studenten die vroeger mogen vertrekken, krijgen drie uur uitbetaald. Dat is contractueel zo bepaald, maar uiteraard willen de meeste studenten natuurlijk hele dagen werken. Dan verdienen ze meer… Maar er is meer, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Studenten die slechts een handvol uren per dag werken, krijgen toch één van hun 23 voordelige dagen afgetrokken. Ook de werkgever kan zo niet ten volle genieten van het verminderd RSZ-tarief voor de reële tewerkstelling.” En dus verliest iedereen, luidt de conclusie.


Volgens de huidige regeling voor studentenarbeid mogen studenten gedurende 23 dagen tijdens de maanden juli, augustus en september en gedurende nog eens 23 dagen tijdens de negen andere maanden (vakantieperiodes en weekends) aan een verminderd RSZ-tarief werken. Vanaf 1 januari 2012 veranderen de spelregels echter. Studenten zullen vanaf dan gedurende 50 dagen per jaar aan een verminderd RSZ-tarief kunnen werken. Toch beantwoordt dat stelsel volgens NSZ ook niet aan de bedrijfseconomische realiteit.

Liever “400 uren” dan “50 dagen”

De ondernemersorganisatie blijft dan ook pleiten voor een systeem in uren in plaats van in dagen, een systeem waarbij studenten gedurende 400 uren per jaar aan een verminderd RSZ-tarief kunnen werken. Door een dergelijk systeem kan de werkgever ten volle genieten van het verminderde RSZ-tarief voor de reële tewerkstelling. Daarmee wordt beantwoord aan de verzuchtingen van de werkgevers.


Uit onderzoek van NSZ blijkt dat liefst 95 procent van de ondernemers trouwens méér beroep zou doen op studentenarbeid wanneer de regeling uitgebreid en vereenvoudigd wordt. En het stelsel waarbij men uitgaat van uren in plaats van dagen geniet daarbij de voorkeur: liefst driekwart van de ondernemers kiest voor dit systeem.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.