Zomer van de jobstudenten viel – letterlijk – in het water | RetailDetail

Zomer van de jobstudenten viel – letterlijk – in het water

Zomer van de jobstudenten viel – letterlijk – in het water

Uit onderzoek van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij horecazaken, fietsverhuurbedrijven en interim-kantoren aan de kust blijkt dat jobstudenten een erg teleurstellende zomer achter de rug hebben. Vaak werden zij na enkele uren werk al weggestuurd, net omdat er geen werk was. Daarom herhaalt de zelfstandigenorganisatie haar pleidooi voor een systeem dat telt in “uren”in plaats van in “dagen”, want dat is “interessanter voor werkgever én jobstudent”.

Al na een uurtje of twee terug naar huis

De zomer viel in het water. Figuurlijk ook voor heel wat jobstudenten die de afgelopen twee maanden aan het werk waren aan de kust. Uit een rondvraag van NSZ bij 325 horecazaken en fietsverhuurbedrijven aan de kust blijkt dat 63 procent onder hen studenten veel vaker dan de voorgaande jaren vroeger naar huis heeft gestuurd. Vaak al na een uurtje of twee, gewoonweg omdat er geen werk was. Deze tendens wordt ook bevestigd door de interim-bureaus aan de kust. 75 procent geeft eveneens aan dat veel meer studenten veel vroeger moesten stoppen met werken dan tijdens de voorgaande zomers. Door het slechte weer waren er minder toeristen aan de kust en was er dus ook minder werk voor jobstudenten.

Nadelig voor student én werkgever

Studenten die vroeger mogen vertrekken, krijgen drie uur uitbetaald. Dat is contractueel zo bepaald, maar uiteraard willen de meeste studenten natuurlijk hele dagen werken. Dan verdienen ze meer… Maar er is meer, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Studenten die slechts een handvol uren per dag werken, krijgen toch één van hun 23 voordelige dagen afgetrokken. Ook de werkgever kan zo niet ten volle genieten van het verminderd RSZ-tarief voor de reële tewerkstelling.” En dus verliest iedereen, luidt de conclusie.


Volgens de huidige regeling voor studentenarbeid mogen studenten gedurende 23 dagen tijdens de maanden juli, augustus en september en gedurende nog eens 23 dagen tijdens de negen andere maanden (vakantieperiodes en weekends) aan een verminderd RSZ-tarief werken. Vanaf 1 januari 2012 veranderen de spelregels echter. Studenten zullen vanaf dan gedurende 50 dagen per jaar aan een verminderd RSZ-tarief kunnen werken. Toch beantwoordt dat stelsel volgens NSZ ook niet aan de bedrijfseconomische realiteit.

Liever “400 uren” dan “50 dagen”

De ondernemersorganisatie blijft dan ook pleiten voor een systeem in uren in plaats van in dagen, een systeem waarbij studenten gedurende 400 uren per jaar aan een verminderd RSZ-tarief kunnen werken. Door een dergelijk systeem kan de werkgever ten volle genieten van het verminderde RSZ-tarief voor de reële tewerkstelling. Daarmee wordt beantwoord aan de verzuchtingen van de werkgevers.


Uit onderzoek van NSZ blijkt dat liefst 95 procent van de ondernemers trouwens méér beroep zou doen op studentenarbeid wanneer de regeling uitgebreid en vereenvoudigd wordt. En het stelsel waarbij men uitgaat van uren in plaats van dagen geniet daarbij de voorkeur: liefst driekwart van de ondernemers kiest voor dit systeem.

Uit onderzoek van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij horecazaken, fietsverhuurbedrijven en interim-kantoren aan de kust blijkt dat jobstudenten een erg teleurstellende zomer achter de rug hebben. Vaak werden zij na enkele uren werk al weggestuurd, net omdat er geen werk was. Daarom herhaalt de zelfstandigenorganisatie haar pleidooi voor een systeem dat telt in “uren”in plaats van in “dagen”, want dat is “interessanter voor werkgever én jobstudent”.

Al na een uurtje of twee terug naar huis

De zomer viel in het water. Figuurlijk ook voor heel wat jobstudenten die de afgelopen twee maanden aan het werk waren aan de kust. Uit een rondvraag van NSZ bij 325 horecazaken en fietsverhuurbedrijven aan de kust blijkt dat 63 procent onder hen studenten veel vaker dan de voorgaande jaren vroeger naar huis heeft gestuurd. Vaak al na een uurtje of twee, gewoonweg omdat er geen werk was. Deze tendens wordt ook bevestigd door de interim-bureaus aan de kust. 75 procent geeft eveneens aan dat veel meer studenten veel vroeger moesten stoppen met werken dan tijdens de voorgaande zomers. Door het slechte weer waren er minder toeristen aan de kust en was er dus ook minder werk voor jobstudenten.

Nadelig voor student én werkgever

Studenten die vroeger mogen vertrekken, krijgen drie uur uitbetaald. Dat is contractueel zo bepaald, maar uiteraard willen de meeste studenten natuurlijk hele dagen werken. Dan verdienen ze meer… Maar er is meer, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: “Studenten die slechts een handvol uren per dag werken, krijgen toch één van hun 23 voordelige dagen afgetrokken. Ook de werkgever kan zo niet ten volle genieten van het verminderd RSZ-tarief voor de reële tewerkstelling.” En dus verliest iedereen, luidt de conclusie.


Volgens de huidige regeling voor studentenarbeid mogen studenten gedurende 23 dagen tijdens de maanden juli, augustus en september en gedurende nog eens 23 dagen tijdens de negen andere maanden (vakantieperiodes en weekends) aan een verminderd RSZ-tarief werken. Vanaf 1 januari 2012 veranderen de spelregels echter. Studenten zullen vanaf dan gedurende 50 dagen per jaar aan een verminderd RSZ-tarief kunnen werken. Toch beantwoordt dat stelsel volgens NSZ ook niet aan de bedrijfseconomische realiteit.

Liever “400 uren” dan “50 dagen”

De ondernemersorganisatie blijft dan ook pleiten voor een systeem in uren in plaats van in dagen, een systeem waarbij studenten gedurende 400 uren per jaar aan een verminderd RSZ-tarief kunnen werken. Door een dergelijk systeem kan de werkgever ten volle genieten van het verminderde RSZ-tarief voor de reële tewerkstelling. Daarmee wordt beantwoord aan de verzuchtingen van de werkgevers.


Uit onderzoek van NSZ blijkt dat liefst 95 procent van de ondernemers trouwens méér beroep zou doen op studentenarbeid wanneer de regeling uitgebreid en vereenvoudigd wordt. En het stelsel waarbij men uitgaat van uren in plaats van dagen geniet daarbij de voorkeur: liefst driekwart van de ondernemers kiest voor dit systeem.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top