Zooplus groeit dankzij huismerken bij nieuwe klanten

Online dierenwinkel Zooplus zag de omzet 13% stijgen in het voorbije halfjaar, een recordgroei. De Duitse webretailer moet het vooral van huismerken en nieuwe klanten hebben. 

 

Recordgroei

In de eerste jaarhelft van 2019 wist Zooplus de omzet met 13% te verhogen, goed voor een recordgroei van 84 miljoen euro tot 727 miljoen euro. Dat was met name te danken aan de groei van 29% bij de huismerken, die een hogere marge hebben en sterker groeien dan de rest. Ook het aantal nieuwe klanten steeg met 23% extra registraties opvallend veel.

 

De brutomarge bleef weliswaar min of meer stabiel op 28,4% en ook de winst voor belastingen bleef steken op een stevig verliescijfer van 9,1 miljoen euro onder nul. Het EBITDA kwam wel boven nul uit, op 4,5 miljoen euro, tegenover 5 miljoen in het rood een jaar eerder. Aan die verliezen werkt de Duitse webshop door de kostenstructuur verder aan te pakken, vooral op het gebied van logistiek en IT. In het tweede kwartaal werd een nieuw fulfilmentcenter geopend in Milaan, het eerste in Italië, wat het totale aantal distributiecentra op twaalf brengt.

 

Zooplus bevestigt zijn positie als online marktleider, net als de verwachtingen voor het hele boekjaar. De groep gaat voor 2019 uit van een omzetgroei tussen de 14 en 18% en een EBITDA tussen de 10 en 30 miljoen euro boven nul.