Zweden vrijwel volledig cashloos

Zweden vrijwel volledig cashloos
http://www.shutterstock.com/nl/pic-271711100/

In Zweden is het aantal betalingen met cash in de winkel de voorbije vijf jaar met een kwart afgenomen. Daardoor gebeuren nu 95 procent van de betalingen elektronisch, maar niet iedereen is daar even blij mee.

 

Negatieve rente

De spaarrente in Zweden ligt momenteel nog maar net boven nul procent, wat het voor de Zweedse consument niet meer interessant maakt om zijn geld bij de bank in bewaring te geven. Het is zelfs niet ondenkbaar dat er binnenkort sprake is van negatieve rente, waarbij klanten moeten betalen om hun geld op een bankrekening te zetten.

 

Een logische stap zou dus zijn om meer met cash beginnen te betalen, maar dat wordt in Zweden sterk ontmoedigd. Zo beschikken heel wat banken in Zweden niet meer over cash in hun filialen en worden er vaak extra kosten aangerekend wanneer rekeningen bij de bank met cash geld worden betaald. Veel Zweden zijn het bovendien gewend geraakt om al hun rekeningen thuis via het internet te betalen.

 

De Zweedse consument moet momenteel dus zowel betalen wanneer hij geld op de bank bewaart als wanneer hij gewoon contant geld wil gebruiken. De toekomst moet uitwijzen of de Zweden dit systeem blijven tolereren als ze merken dat ze heel wat van hun eigen geld verliezen op deze manier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit

11/08/2017

Steeds meer fietsherstellers weigeren om fietsen te herstellen die online of in de supermarkt werden gekocht. Ze geven daarbij liever voorrang aan de eigen klanten of fietsen van de topmerken.

Recordomzet voor Henkel

10/08/2017

Henkel zag in het tweede kwartaal zijn omzet afklokken op een record van net geen 5,1 miljard euro, met dank aan de overname van wasmiddelconcern Sun. Voor het eerst in zijn geschiedenis klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro.

Ook Dreamland weg uit centrum Eeklo

10/08/2017

Speelgoed- en vrijetijdsketen Dreamland sluit eind dit jaar de deuren van zijn vestiging in Eeklo. De Colruyt-dochter is op zoek naar een ruimer pand met meer parkeergelegenheid. Het vertrek is een nieuwe aderlating voor het centrum van Eeklo.

Waarom retailers sociale media ernstig moeten nemen

08/08/2017

'Content marketing' is meer dan een buzzword: ook retailers kunnen hun voordeel doen met de kracht van verhalen. Dat bewees Snackbytes bijvoorbeeld met een succescase voor Schoenen Torfs.

Back to top