Zweden vrijwel volledig cashloos | RetailDetail

Zweden vrijwel volledig cashloos

Zweden vrijwel volledig cashloos
http://www.shutterstock.com/nl/pic-271711100/

In Zweden is het aantal betalingen met cash in de winkel de voorbije vijf jaar met een kwart afgenomen. Daardoor gebeuren nu 95 procent van de betalingen elektronisch, maar niet iedereen is daar even blij mee.

 

Negatieve rente

De spaarrente in Zweden ligt momenteel nog maar net boven nul procent, wat het voor de Zweedse consument niet meer interessant maakt om zijn geld bij de bank in bewaring te geven. Het is zelfs niet ondenkbaar dat er binnenkort sprake is van negatieve rente, waarbij klanten moeten betalen om hun geld op een bankrekening te zetten.

 

Een logische stap zou dus zijn om meer met cash beginnen te betalen, maar dat wordt in Zweden sterk ontmoedigd. Zo beschikken heel wat banken in Zweden niet meer over cash in hun filialen en worden er vaak extra kosten aangerekend wanneer rekeningen bij de bank met cash geld worden betaald. Veel Zweden zijn het bovendien gewend geraakt om al hun rekeningen thuis via het internet te betalen.

 

De Zweedse consument moet momenteel dus zowel betalen wanneer hij geld op de bank bewaart als wanneer hij gewoon contant geld wil gebruiken. De toekomst moet uitwijzen of de Zweden dit systeem blijven tolereren als ze merken dat ze heel wat van hun eigen geld verliezen op deze manier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Back to top