Zweden vrijwel volledig cashloos | RetailDetail

Zweden vrijwel volledig cashloos

Zweden vrijwel volledig cashloos
http://www.shutterstock.com/nl/pic-271711100/

In Zweden is het aantal betalingen met cash in de winkel de voorbije vijf jaar met een kwart afgenomen. Daardoor gebeuren nu 95 procent van de betalingen elektronisch, maar niet iedereen is daar even blij mee.

 

Negatieve rente

De spaarrente in Zweden ligt momenteel nog maar net boven nul procent, wat het voor de Zweedse consument niet meer interessant maakt om zijn geld bij de bank in bewaring te geven. Het is zelfs niet ondenkbaar dat er binnenkort sprake is van negatieve rente, waarbij klanten moeten betalen om hun geld op een bankrekening te zetten.

 

Een logische stap zou dus zijn om meer met cash beginnen te betalen, maar dat wordt in Zweden sterk ontmoedigd. Zo beschikken heel wat banken in Zweden niet meer over cash in hun filialen en worden er vaak extra kosten aangerekend wanneer rekeningen bij de bank met cash geld worden betaald. Veel Zweden zijn het bovendien gewend geraakt om al hun rekeningen thuis via het internet te betalen.

 

De Zweedse consument moet momenteel dus zowel betalen wanneer hij geld op de bank bewaart als wanneer hij gewoon contant geld wil gebruiken. De toekomst moet uitwijzen of de Zweden dit systeem blijven tolereren als ze merken dat ze heel wat van hun eigen geld verliezen op deze manier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.