“Forse consolidatiegolf op komst bij autodealers”

“Forse consolidatiegolf op komst bij autodealers”

"Met grote waarschijnlijkheid verdwijnt de komende jaren een derde van de Belgische autodealers", klinkt het bij de GDA, de overkoepelende organisatie boven de Belgische dealers. "Vooral de kleine familiale dealers dreigen het moeilijk te krijgen."

"Structurele crisis"

Vrijdag opent het Brusselse Autosalon de deuren, zij het onder een ongunstig gesternte. Zeker voor de dealers: "De komende jaren dreigt een derde van de Belgische autodealers te verdwijnen", zegt Guy Crab, algemeen secretaris van de Groepering van autodealers en -agenten, in zakenkrant De Tijd.

 

Een exacte termijn kan Crab er niet op kleven: "Dat hangt van de economische omstandigheden af, maar er komt zeker een forse consolidatie waarbij vooral de kleine familiale dealers - met zo'n tien tot vijftien medewerkers - het onderspit delven". Want, zo klinkt het bij de koepel van autodealers, "die hebben niet de schaalvoordelen waarvan de grotere dealers profiteren."

 

België telt alles samen zo'n 2.000 autodealers en -agenten. In de eerste tien maanden van 2014 gingen 276 dealers en onderhoudsbedrijven failliet.

"Krappe marges almaar meer onder druk"

Aan redenen voor dat doemscenario alvast geen gebrek: de kwakkelende economische conjunctuur (waardoor mensen "de aankoop of het onderhoud van een auto steeds vaker uitstellen"), het feit dat mensen steeds minder kilometers rijden (waardoor ze "minder vaak op onderhoud" komen) en het dalende aantal ongevallen (waardoor er "minder herstellingen" binnenkomen). Resultaat: de zo al krappe marges komen almaar meer onder druk te staan. Crab spreekt dan ook van "een structurele crisis".

 

Daar komt nog bij dat de wereld volop verandert: de consument wendt zich steeds vaker tot het internet - waardoor de rol van de dealer gestaag daalt - terwijl de automerken zelf ook het internet ontdekken als rechtstreeks verkoopkanaal. Kijk maar naar Tesla en zelfs naar Volvo, dat concrete plannen heeft in die richting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top