2013 zwakste Europese autojaar deze eeuw

2013 zwakste Europese autojaar deze eeuw

De autoverkoop in de Europese Unie is in de laatste maand van 2013 ruim 13% gegroeid in vergelijking met een jaar eerder, maar dat volstond niet om uit de rode cijfers te blijven. Meer zelfs: 2013 was het slechtste autojaar sinds 1995.

Vooral vervangaankopen geven hoop

In december werden in Europa 906.294 nieuwe personenwagens ingeschreven, zo leren de statistieken van de Europese sectorfederatie ACEA. Hoewel dat een stijging is met 13,3% tegenover december 2012, ging het toch om de op twee na slechtste decembermaand ooit...

 

Volgens ACEA is de heropleving te danken aan drie elementen: de verbeterende conjunctuur (het lijkt erop dat we het ergste van de crisis hebben gehad), de prijsdalingen waarmee tal van merken de schade in extremis probeerden te beperken en... de leeftijd van de auto's. De gemiddelde leeftijd van het Europese wagenpark is, mede als gevolg van die crisis, intussen gestegen tot 7 à 8 jaar en dus gaan steeds meer mensen over tot een vervangaankoop.

 

Zesde krimpjaar op rij

Ondanks die heropleving werden er in 2013 in de hele Europese Unie nog altijd 1,7% minder auto's verkocht dan het jaar voordien: alles samen 11,85 miljoen stuks. Dat is de zesde daling op een rij, doordat grote autolanden van hun pluimen lieten: Italië (-7,1%), Frankrijk (-5,7%) en zelfs Duitsland (-4,2%) gingen achteruit.

 

Groot-Brittannië (+10,8%) kroonde zich tot de sterkste groeier, terwijl ook Spanje (+,3%) met een inhaalbeweging gestart is (+3,3%). De Belgische autoverkoop bleef met -0,1% zo goed als status-quo, de Nederlandse kreeg een oplawaai van liefst -17% te verwerken! Voor 2014 rekent de sector op een beperkte groei.

 

VW-groep versterkt koppositie

De Duitse VW-groep was ook in 2013 de best verkopende autogroep van Europa, dankzij de sterke resultaten van Seat (+11,3%) en Skoda (+4,2%). Ondanks een kleine daling met 0,6% ziet de groep, die ook nog Volkswagen (-3,5%) en Audi (-1,4%) bezit, zijn marktaandeel stijgen van 24,7 naar 25%.

 

Op twee en drie staan de Fransen: PSA (Peugeot-Citroën) verkocht 8,4% minder auto's maar blijft nog wel groter dan concurrent Renault (die wel 4,4% groeit dankzij het succes van zijn Roemeense lowcostbroertje Dacia). Opel-eigenaar GM (-4,3%) en Ford (-3,2%) vervolledigen de Europese top-5.

 

Bij de luxemerken is Mercedes (+5,3%) de grote winnaar, al moet het wel nog altijd BMW (-0,3%) en Audi (-1,4%) laten voorgaan. Maar die zien hun voorsprong gevoelig slinken...

Tags: