73% van de Belgen is zeer tevreden over zijn garage

73% van de Belgen is zeer tevreden over zijn garage

Ter gelegenheid van het Brusselse autosalon publiceert Test-Aankoop traditiegetrouw de resultaten van zijn grote betrouwbaarheidsenquête, met dit keer resultaten voor 187 modellen die op de Belgische wegen rondrijden. Aan de enquête namen 3.471 landgenoten deel, die Dacia tot het betrouwbaarste automerk en de Toyota Prius 1800 tot het betrouwbaarste model van het land kroonden. Ook opvallend zijn de hoge tevredenheidscijfers voor garages: 73% is "zeer tevreden" over hun hersteller.

Dacia betrouwbaarste merk

Hét grote nieuws van de enquête is dat het Roemeense budgetmerk Dacia als betrouwbaarste merk uit het onderzoek naar voren komt. Twee jaar geleden kwam de Renault-dochter uit het niets op drie binnen in de rangschikking, dit jaar is het dus zelfs de primus. Het gaat nu Honda en, op een gedeelde derde plaats, Kia en Toyota vooraf.

 

Dat resultaat verrast autowatchers niet: Dacia profiteert volop van de Renault-technologie van enkele jaren geleden, waar intussen alle kinderziekten uit zijn gefilterd. Daarnaast houdt het zich ver van alle elektronische poespas die in de grotere merken wel aanwezig is... en meteen voor het grootste aantal pannes tekent: Test-Aankoop wijst erop dat  één op de drie bestuurders in de 12 maanden voorafgaand aan de studie te kampen had met een elektrische of elektronische panne.

 

Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat Dacia ook in de top-3 staat van "meest aanbevolen automerken": liefst 77% van de Dacia-rijders zou het merk aan een vriend of familielid aanraden. Voor dit onderdeel moet het lowcostmerk enkel de duurdere merken Honda (81%) en Subaru (80%) laten voorgaan.

 

De minst betrouwbare merken blijken trouwens Smart en Jeep te zijn.

 

Laagste waardering voor Audi-garages

Liefst 78% van de Belgen zweert bij zijn merkdealer om zijn auto te laten onderhouden terwijl 16% kiest voor een onafhankelijke garage. De resterende fractie klaart die klus zelf.

 

Van alle ondervraagden is 73% zeer tevreden over het werk van de vakman, een kleine 6% is zeer ontevreden. Verrassend genoeg halend e Audi-garages de laagste score (74/100), op de voet gevolgd door Peugeot (78/100). De Mazda-garages voeren de tevredenheidsrangschikking aan met een score van 87/100, met in hun zog Toyota (85/100), Ford en Mercedes (allebei 83/100).

 

Onderhoud dubbel zo duur bij BMW

Gemiddeld betaalt de Belg zo'n 400 euro per jaar voor onderhoud en kleine herstellingen, zo leert het onderzoek van Test-Aankoop nog. De prijsverschillen tussen de merken onderling zijn wel heel groot: Honda- en Skoda-rijders komen er het goedkoopst van af, met een jaarlijks budget van 261 euro gemiddeld per jaar. Aan de andere kant van het spectrum vinden we twee Duitse luxemerken: BMW-rijders betalen al gauw 515 euro per jaar, Mercedes-eigenaars ook 500 euro per jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top