Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat

Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat
Foto Alibaba

Een auto aanschaffen moet even simpel worden als een blikje frisdrank kopen, vindt Alibaba-baas Jack Ma. De Chinese retailer heeft concrete plannen om auto’s te verkopen uit gigantische automaten.

 

Twee openingen gepland

Dat Alibaba ambities heeft in de autosector, was al bekend. Zo heeft het bedrijf een overeenkomst gesloten met Ford voor de verkoop van elektrische auto’s in China. Maar het wil nog een stap verder gaan, met gigantische automaten waaruit je auto’s kunt kopen via een smartphone app.

 

Hoe het werkt? Gebruikers van de Taobao-app van Alibaba kunnen – desnoods gewoon op straat – een auto scannen die ze willen testen. Met een selfie reserveren ze een testrit. Bij de automaat, die voorzien is van een systeem met gezichtsherkenning, kunnen ze vervolgens de auto gaan ophalen en er drie dagen mee rondrijden. Daarna kunnen ze het voertuig aankopen via Taobao of een andere auto testen.

 

Alibaba zegt dat het in januari twee winkels zal openen, één in Shanghai en de andere in Nanjing. Het ultieme doel is dat het aanschaffen van een auto even simpel moet worden als een blikje frisdrank kopen. In de loop van 2018 zouden “dozijnen” bijkomende verkooppunten volgen. Het filmpje hieronder geeft alvast een impressie van het koopproces. 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Dit is 7Fresh, de hightech supermarkt van JD.com

04/01/2018

De toekomst van de foodretail bevindt zich in China. Na Alibaba opende recent ook grote rivaal JD.com een hoogtechnologische supermarkt. 7Fresh integreert e-commercetechnologie op de winkelvloer en mikt op wel duizend vestigingen.

KMO Carrièreprijs voor Michel Permeke

18/12/2017

Autoretailer Michel Permeke ontvangt op 26 januari de KMO Carrièreprijs tijdens De Nacht van de KMO. Hij leidt al 37 jaar het autobedrijf Permeke Motors en is ook medeoprichter van sigarenzaak La Casa del Habano.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst

24/11/2017

De geautomatiseerde supermarkten van Amazon Go zijn er nog niet of Alibaba heeft er al een antwoord op klaar. De Chinese e-tailreus presenteert Tmall Supermart, een supermarkt boordevol technologie: van virtuele paskamers tot gezichtsherkenning.

Back to top