Autodealer die 11 miljoen euro eiste van D’Ieteren krijgt ongelijk

Autodealer die 11 miljoen euro eiste van D’Ieteren krijgt ongelijk
Latem Motors timmert intussen aan de weg als 'onafhankelijke verdeler gespecialiseerd in Audi'

Een garagehouder die niet akkoord ging met de plannen van D'Ieteren Auto om het aantal dealers fors te beperken, is door de rechtbank in het ongelijk gesteld. Hij eiste liefst 11 miljoen euro van de Belgische invoerder van o.a. VW, Audi, Seat en Skoda.

Van 171 dealers naar 26 ‘market areas’

De plannen van D’Ieteren om het aantal dealers fors terug te schroeven ‑ van 171 nu naar 26 tegen 2020 ‑ stuiten op verzet. De bedoeling was nochtans lovenswaardig: de lage rendabiliteit van de dealers verhogen. Maar dat kon enkel door garagehouders ertoe te overhalen hun vestiging ‑ die vaak al decennia in familiehanden is ‑ te verkopen.

 

“Vandaag zijn er 18 regio’s waar de market area leader zijn rol heeft bevestigd”, zegt Denis Gorteman, de CEO van D’Ieteren Auto, in zakenkrant De Tijd. Daarmee ligt het bedrijf naar eigen zeggen voor op schema. Maar de laatste loodjes wegen blijkbaar het zwaarst: nogal wat kleinere dealers houden het been stijf, al dan niet in de hoop een hogere overnameprijs te versieren.

 

Velen vrezen dat D’Ieteren de consolidatiegolf heeft opgestart om binnen enkele jaren het hele dealernetwerk zelf over te nemen. De groep kocht de voorbije jaren namelijk al flink wat dealerships over op de as Brussel-Antwerpen. Maar Gorteman ontkent: “D’Ieteren zal drie market area leaders in Antwerpen, Mechelen en Brussel hebben, en die vertegenwoordigen 20 procent van de volumes. We zijn blij met die 20 procent. D’Ieteren gelooft in een onafhankelijk netwerk en dat willen we zo houden.”

 

Belangrijke rechtszaak

Een van de mensen die weigerde zijn zaak over te laten, is Philippe Schotte uit Sint-Martens-Latem. Omdat D’Ieteren Auto zijn concessie stopzette, was de uitbater van de vroegere Audi-garage Latem Motors naar de rechtbank gestapt en eiste 11 miljoen euro van D’Ieteren Auto voor onbetaalde commissies, bonussen en wisselstukken. “De ontbinding van zijn concessiecontract heeft niets te maken met de marktstrategie”, is het enige wat Gorteman kwijt wilde over de zaak.

 

De Gentse rechtbank van koophandel heeft echter zopas geoordeeld dat de hoofdeisen van Latem Motors 'toelaatbaar maar ongegrond' zijn. Dat betekent concreet dat D'Ieteren geen schadevergoeding moet betalen aan de Latemse dealer. Schotte moet daarentegen D'Ieteren 110.000 euro schadevergoeding betalen voor laattijdig betaalde facturen, zo meldt zakenkrant De Tijd.

 

Heel wat dealers keken met spanning uit naar de uitspraak van de rechtbank in Gent: “Als de uitspraak in het voordeel van Schotte uitvalt, is het hek van de dam”, stelde een insider in de zakenkrant. Maar zover is het dus niet gekomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


D’Ieteren gaat auto's verhuren via Drivy

19/01/2017

Autodeelplatform Drivy krijgt er de komende weken een pak wagens bij: een aantal D’Ieteren-concessiehouders uit Antwerpen en Brussel zal dan zijn vervangwagens te huur zetten op het platform.

Karel Cardoen stopt ermee na 45 jaar

19/01/2017

Het is mooi geweest voor Karel Cardoen, bedenker en bezieler van Autosupermarkt Cardoen: de 65-jarige Antwerpenaar geeft de leiding van zijn bedrijf over aan Wim Vos, de gewezen topman van mobiliteitsorganisatie VAB.

DATS 24 plant 30 extra tankstations met CNG

18/01/2017

DATS 24, de uitbater van tankstations uit de groep Colruyt, wil de komende jaren nog eens dertig tankstations uitrusten met CNG-installaties. Ze komen bovenop de 45 die vandaag al zo’n pomp hebben.

MyCar.be vindt de weg naar Wallonië

13/01/2017

Autodistributeur myCar.be heeft zijn dertiende filiaal in België geopend en het trekt daarbij voor de eerste keer over de taalgrens. Door de sterke vraag in Wallonië heeft het besloten een filiaal te openen in Charleroi.

Prijstransparantie autoreclames verbeterd, maar 1/10 nog in fout

12/01/2017

Automerken communiceren in hun reclame eerlijker en transparanter over de prijzen dan enkele jaren geleden, zo meldt de FOD Economie aan de vooravond van het Autosalon. Nu wil de overheidsdienst orde op zaken stellen in de markt van de autokredieten.

Volkswagen betaalt nog eens 4 miljard in dieselgate

12/01/2017

Volkswagen heeft in de Verenigde Staten nogmaals een schikking getroffen naar aanleiding van het schandaal rond het gebruik van sjoemelsoftware, waardoor dieselmotoren zuiniger leken. Dit keer moet VW 4 miljard euro overschrijven.

Back to top