Autodealers maken nog nauwelijks winst

Autodealers maken nog nauwelijks winst

Het water staat de autoverkopers aan de lippen, zo blijkt uit een doorlichting van de sector door Federauto: "Van de 200 dealergroepen die je nu in België hebt, zullen er over vijf jaar nog maar een dertigtal over zijn".

Nettowinstmarge amper 0,9%

Federauto liet de jaarrekeningen van 2.237 auto-ondernemingen tegen het licht houden en slaat alarm over het resultaat: terwijl de omzet de afgelopen vijf jaar steeg, kelderden de winstmarges en groeide de schuldenlast. De afgelopen vijf jaar zakte de nettowinstmarge van autoverkopers van 1,41% van de omzet naar 0,9%.

 

De Vlaamse autoverkopers steken met een gemiddelde nettowinstmarge van 1,5% nog goed af bij de rest van het land: in Brussel is het rendement met 0,06 % onbestaande en in Wallonië is het zelfs negatief (-0,2%). "Dat is een ongezonde situatie, die de komende jaren niet zal verbeteren", zegt Carl Veys, voorzitter van Federauto, in De Tijd.

 

Vooral dealers van Citroën en Toyota hebben het moeilijk: zij moeten het stellen met een gemiddelde winstmarge van een half procentje. Volvo-dealers steken er met een gemiddelde winstmarge van 2,7% dan weer fors bovenuit.

 

20.000 banen op de tocht

De crisis is volgens de sectorfederatie het gevolg van een combinatie van effecten: mensen kopen kleinere auto's, nieuwe auto's moeten steeds minder vaak op onderhoud en merken verplichten hun dealers tot zware investeringen.

 

De gevolgen zijn nu al voelbaar: de voorbije tien jaar is het aantal autobedrijven in ons land al bijna gehalveerd (van 4.200 naar 2.200) en die trend zal de komende vijf jaar alleen maar versnellen. Als de sector zich niet snel aan de totaal veranderde markt aanpast, zou de komende vijf jaar 20% van de 100.000 jobs in de autoretail kunnen verdwijnen, vreest Federauto.

 

Autohypermarkten versus 'kleine specialisten'

Guy Crab, de secretaris-generaal van Federauto, ziet in de toekomst een duidelijke tweespalt in autoland: aan de ene kant "de autohypermarkten, zoals je die ook al in Duitsland ziet: één gigantisch bedrijf dat onder een dak modellen van verschillende merken en groepen verkoopt. Door de schaalgrootte kunnen ze de zware investeringen die de komende jaren nodig zijn nog wel dragen."

 

Aan de andere kant zijn er dan de kleinere spelers, voor wie er weinig anders opzit dan sluiten of specialiseren: "Hetzij als 'Local Hero' waarbij de dealer heel dicht bij zijn klant staat, hetzij als 'Mobility Service Provider' waarbij de autodealer zich ontpopt tot verkoper van alle soorten mobiliteit: van de plooifiets over het treinabonnement tot de deelauto", voorspelt Crab.

Tags: