Autogrill splitst restauratie en taksvrij

Autogrill splitst restauratie en taksvrij

De Italiaanse cateringgroep Autogrill splitst zich op: de voedingsafdeling en de taksvrij-activiteiten kunnen elk hun weg gaan. Het moet hun expansie, vooral in de opkomende landen, versnellen.

Opportuniteiten in de groeilanden

Autogrill is vandaag actief in 39 landen. Het zwaartepunt van de activiteiten is het voorzien van restauratie in luchthavens, stations en langs autosnelwegen. De waarde van die tak wordt op 4 miljard euro geschat, tegenover 2 miljard voor de taxfree.

 

Topman Gianmario Tondato da Ruos ziet voor beide afdelingen heel wat groeikansen in de ontwikkeling van de reisinfrastructuur in China, India, Turkije, Latijns-Amerika en Vietnam. “Deze landen bieden een opportuniteit die we er tien jaar geleden niet hadden”, zei hij in een gesprek met de Financial Times, doch vooral als ze elk hun gang kunnen gaan.

 

Dalende marges in wegrestauratie

Verwacht wordt dat de restauratietak na de opsplitsing eerst een afslanking zal krijgen om de marges weer op peil te krijgen. Dat is nodig aangezien de restauratie langs de autowegen in thuisland Italië en de rest van Europa een vertraging kent.

 

Voor de taksvrij-divisie liggen de kaarten dan weer anders. Worden de huurkosten weggefilterd, liggen de marges in die afdeling bij de hoogste van de sector.

 

Fusie met andere taxfree-retailer?

Vraag is evenwel of beide takken autonoom zullen blijven. Voor de taksvrije afdeling wordt alvast een fusie met een branchegenoot allerminst uitgesloten. De kans bestaat ook dat de aandelen van beide bedrijven op een andere beurs zullen noteren. Die voor de restauratietak blijft Milaan, maar de beursnotering voor de taksvrije divisie kan verhuizen.

 

Autogrill wordt momenteel gecontroleerd door de Italiaanse familie Benetton. De raad van bestuur heeft het project, dat aangekondigd werd in februari, nu goedgekeurd. De uitwerking is gepland voor september.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top