Autoverkoop blijft krimpen

Autoverkoop blijft krimpen
Mercedes, Hyundai en Dacia hebben in de eerste acht maanden van dit jaar al opvallend meer auto's verkocht in ons land dan in dezelfde periode vorig jaar. Tot daar het goede nieuws, want in augustus werden alweer 4,6% minder nieuwe wagens ingeschreven dan een jaar eerder, zo meldt sectorfederatie Febiac.

Volkswagen onbedreigde marktleider

Mercedes verkocht dit jaar al 18.286 wagens in ons land, dat zijn er 2.817 of 18,2% meer dan in de eerste acht maanden van 2012. Over heel 2012 bedroeg het marktaandeel van Mercedes in België 4,4%, na acht maanden in 2013 is dat al 5,2%. Goed voor een achtste plaats, net na grote concurrenten en landgenoten Audi en BMW.

 

Numero uno in ons land is na acht maanden Volkswagen, met 36.618 inschrijvingen en een marktaandeel van 10,3%. Het merk gaat er ook nog lichtjes op vooruit. Daarna volgen de Franse merken Renault (32.962), Peugeot (27.750) en Citroën (25.022), die wel allemaal terrein moeten prijsgeven.

 

Onder de winnaars, verderop in het klassement, vinden we vooral Hyundai terug. Het Koreaanse merk verkocht dit jaar al bijna een kwart meer auto's dan in dezelfde periode vorig jaar. Er waren eind augustus al 13.160 Hyundai's ingschreven, waarmee het merk op de tiende plaats komt.

 

Ook Dacia, het lowcost-broertje van Renault, scoorde dit jaar al uitstekend, met een groei van 37,1% tot 12.160. Daarmee evenaart Dacia nu al bijna zijn jaartotaal van 2012. Ook Fiat is in de 'winning mood': het Italiaanse merk verkocht dit jaar al 22% meer auto's dan vorig jaar en zit voorlopig aan 11.147 inschrijvingen.

 

Nog slechts half percentje beter dan vorig jaar

Van enige heropleving van de Belgische automarkt is echter duidelijk nog geen sprake. In augustus werden alweer 4,6% minder personenwagens ingeschreven dan in dezelfde maand vorig jaar. Over de eerste acht maanden van het jaar staat de teller wel nog altijd positief, zij het zeer licht: +0,4%. Van januari tot en met augustus werden er 354.581 personenwagens ingeschreven in België.

 

De markt van de bedrijfsvoertuigen (van de lichte bestelwagens tot de zware trucks) kende in augustus een daling in alle segmenten. Diezelfde daling vinden wij ook terug voor heel 2013: -1,3% voor de lichte bedrijfsvoertuigen; -18,4% bij de voertuigen van 3,5 tot 16 ton en -21,2% voor de trucks van meer dan 16 ton.

 

Ook de verkoop van motoren draait vierkant, ondanks de zonnige zomer. De maand augustus sloot zelfs 16,3% lager af dan in 2012. De eerste acht maanden samen geeft dat een resultaat dat 10,3% onder dat van vorig jaar ligt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top