Axel Miller nieuwe CEO bij D’Ieteren

Axel Miller nieuwe CEO bij D’Ieteren

Axel Miller, ex-CEO van Dexia en sinds 2010 onafhankelijk bestuurder bij autodienstengroep D’Ieteren, neemt daar vanaf 1 augustus de fakkel over van CEO Jean-Pierre Bizet. Dat dit een totaal onverwachte beslissing is, moest zelfs Bizet toegeven: hij werd amper 48 uur voor de aankondiging op de hoogte gebracht.

Snelle wissel

Jean-Pierre Bizet startte zijn carrière bij D’Ieteren in 2002 en werd in 2005 aangeduid als gedelegeerd bestuurder. In die rol was hij mee verantwoordelijk voor de verwerving van bijna 95 procent van voertuigbeglazingsspecialist Belron en de verkoop van het meerderheidsbelang in Avis Europe. Sinds twee jaar zoekt hij naar een derde pijler voor de groep, maar die is tot vandaag nog niet gevonden.

 

Bizet had aangegeven nog tot eind 2015 beschikbaar te zijn als CEO, maar zal nu vervroegd de fakkel doorgeven aan  Axel Miller. Bizet wordt vanaf 1 augustus niet-uitvoerend bestuurder bij D’Ieteren.


Ex-Dexia

De 48-jarige Miller, die tot vorig jaar partner en voorzitter was van het directiecomité van Petercam, stond vooral in de kijker toen hij CEO van Dexia was tussen 2006 en 2008. De rol die Miller in het Dexia-verhaal speelde, was trouwens niet steeds onbesproken.

 

Roland D’Ieteren, voorzitter van de raad van bestuur, heeft er echter alle vertrouwen in dat Miller de geschikte persoon is om de rol van gedelegeerd bestuurder op zich te nemen en het bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

 

22 procent marktaandeel

D’Ieteren telt vandaag 25.700 medewerkers en verdeelt in België wagens van Audi, Volkswagen, Seat, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. In 2012 boekte de groep een omzet van 2,8 miljard euro en heeft daarmee een marktaandeel van 22 procent.

 

In het eerste kwartaal van dit jaar lagen zowel winst als omzet echter lager, wat vooral te wijten zou zijn aan de zwakke automarkt in België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top