Bij Volkswagen verdwijnen 30.000 banen | RetailDetail

Bij Volkswagen verdwijnen 30.000 banen

Bij Volkswagen verdwijnen 30.000 banen

De Duitse autobouwer Volkswagen gaat 30.000 van zijn 610.000 jobs schrappen, om zo tot 3.7 miljard euro per jaar te besparen. Vooral Duitsland wordt zwaar getroffen: daar verdwijnen maar liefst 23.000 banen. Daarbij zouden geen gedwongen ontslagen vallen.

Belgische vakbonden niet ongerust

De 30.000 banen zullen over de komende vier jaar verdwijnen, zodat Volkswagen tegen 2020 3.7 miljard euro per jaar kan besparen. Langs de andere kant heeft Volkswagen beloofd om ook 9.000 nieuwe banen te creëren door meer te gaan investeren in de ontwikkeling van elektrische wagens.

 

Voorlopig is het nog niet duidelijk waar de 7.000 banen buiten Duitsland zullen verdwijnen. De vakbonden van de Belgische Audi-fabriek in Brussel zijn voorlopig nog niet ongerust: zij stellen dat alle werknemers nodig zijn om te werken aan een nieuw elektrisch model.

 

De besparingen zijn nog het gevolg van het dieselschandaal dat de autobouwer een fikse duit zal kosten. De kosten voor herstellingen en boetes zijn ondertussen al opgelopen tot 18,2 miljard euro en mogelijk komt daar nog een hap bij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

“Aldi denkt na over hereniging Nord en Süd”

15/02/2018

De Duitse discounter Aldi overweegt om de nu nog apart opererende takken Nord en Süd opnieuw onder één dak te brengen. Dat moet blijken uit een verslag dat het doorgaans goed geïnformeerde Duitse weekblad Manager Magazin kon inkijken.

Stabiele winstcijfers voor Metro in eerste kwartaal

13/02/2018

Het Duitse Metro heeft in het eerste kwartaal de winstcijfers weten te stabiliseren ten opzichte van een jaar eerder, ondanks een terugval in Rusland. Het bespaarde daarbij vooral op herstructureringskosten bij Real.

Puma doorbreekt grens van 4 miljard euro omzet

12/02/2018

Het Duitse sportmerk Puma heeft in het voorbije boekjaar voor het eerst de grens van vier miljard euro omzet doorbroken, dankzij een omzetgroei van 16% ten opzichte van een jaar eerder.

Ceconomy vindt vooral online groei

09/02/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, heeft in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een kleine omzetstijging weten te behalen dankzij een sterkere online verkoop. Zoals verwacht viel de winst wel terug.

Back to top