Bij Volkswagen verdwijnen 30.000 banen

Bij Volkswagen verdwijnen 30.000 banen

De Duitse autobouwer Volkswagen gaat 30.000 van zijn 610.000 jobs schrappen, om zo tot 3.7 miljard euro per jaar te besparen. Vooral Duitsland wordt zwaar getroffen: daar verdwijnen maar liefst 23.000 banen. Daarbij zouden geen gedwongen ontslagen vallen.

Belgische vakbonden niet ongerust

De 30.000 banen zullen over de komende vier jaar verdwijnen, zodat Volkswagen tegen 2020 3.7 miljard euro per jaar kan besparen. Langs de andere kant heeft Volkswagen beloofd om ook 9.000 nieuwe banen te creëren door meer te gaan investeren in de ontwikkeling van elektrische wagens.

 

Voorlopig is het nog niet duidelijk waar de 7.000 banen buiten Duitsland zullen verdwijnen. De vakbonden van de Belgische Audi-fabriek in Brussel zijn voorlopig nog niet ongerust: zij stellen dat alle werknemers nodig zijn om te werken aan een nieuw elektrisch model.

 

De besparingen zijn nog het gevolg van het dieselschandaal dat de autobouwer een fikse duit zal kosten. De kosten voor herstellingen en boetes zijn ondertussen al opgelopen tot 18,2 miljard euro en mogelijk komt daar nog een hap bij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

HAK verkrijgt meerderheid in Duitse distributeur foodeko

08/11/2017

Groenteproducent HAK heeft een meerderheid van 51% genomen in de Duitse distributeur foodeko, waarmee het al langer samenwerkte. Het bedrijf hoopt zo zijn positie in Duitsland te verstevigen en de afzet fors te laten groeien.

Zalando groeit met meer dan kwart in derde kwartaal

07/11/2017

De Duitse modewebshop Zalando heeft in het derde kwartaal alweer een indrukwekkende groei opgetekend: ten opzichte van een jaar eerder kwamen er een miljoen nieuwe klanten bij en steeg de omzet met bijna 30%. De winst smolt wel bijna volledig weg.

Zalando biedt optie om Adidas-schoenen te personaliseren

06/11/2017

Zalando heeft de ‘Miadidas’-tool toegevoegd aan zijn webshop, waardoor het voor klanten voortaan mogelijk is om schoenen van Adidas te laten personaliseren. Het is de eerste keer dat een externe verkoper die functie aanbiedt.

Back to top