Brussels "klein" autosalon sluit af met bezoekersrecord

Brussels "klein" autosalon sluit af met bezoekersrecord

Ondanks de sneeuw kreeg de editie 2013 van het Brusselse Salon voor Lichte Bedrijfsvoertuigen, Vrijetijdsvoertuigen en Tweewielers een recordaantal bezoekers over de vloer. Voortgaand op de echo's op de stands zaten er tussen de vele kijkers ook flink wat kopers: een opsteker voor een sector die het vorig jaar knap lastig had.

Niet enkel kijkers...

De 91e editie van het Brusselse autosalon sloot gisteravond de deuren met een nieuw bezoekersrecord: de voorbije tien dagen trokken naar schatting 380.000 tot 385.000 mensen naar de Heizelpaleizen. "Door de kwaliteit en de variatie in de tentoongestelde producten en animaties werd een nieuw bezoekersrecord gevestigd. Daarmee verdwijnt het vorige record – 379.667 bezoekers tijdens de editie 2011 – van de tabellen", zegt Joost Kaesemans van organisator Febiac.

 

Tien dagen lang stonden de 115.000m² tentoonstellingsoppervlakte van de twaalf Heizelpaleizen in het teken van auto’s, bestel- en vrachtwagens, gemotoriseerde tweewielers, fietsen en zelfs lichte vliegtuigjes. De vijfde editie van Truck & Transport trok 31.168 bezoekers, de tweede editie van Dream Cars for Wishes (waar vijftig luxewagens present gaven) kreeg 20.000 nieuwsgierigen over de vloer. Voor Fiets & Zo, het fietssalon dat na tien jaar afwezigheid een doorstart nam, gaf Febiac geen cijfers vrij.

 

...maar ook kopers

"Met de terugloop van de autoverkoop in 2012 in ons achterhoofd was het bang afwachten wat het salon van 2013 zou brengen, temeer omdat het een zogenaamd ‘klein’ salon is, met de focus op lichte bedrijfsvoertuigen en vrijetijdsauto’s", vervolgt Joost Kaesemans. "Maar vanaf het eerste weekend was het duidelijk dat wij op een nieuw bezoekersrecord afstevenden. Daar kon zelfs de sneeuw van de voorbije dagen niks aan veranderen."

 

"Het salon telde niet alleen veel kijkers, maar ook veel kopers", beweerde Kaesemans, die meteen werd bijgetreden door de standhouders. "Een autosalon staat of valt met de publieke belangstelling. En daar kunnen we niet over klagen", zegt Renault-woordvoerder Karl Schuybroek. "Ten tweede stellen we vast dat er weer beweging in de markt zit. Kijkers zijn opnieuw kopers geworden, en ik hoor van mijn collega’s dat ook zij het nieuwe jaar veelbelovend zijn gestart."

 

Voor concrete verkoopcijfers is het nog te vroeg, omdat de saloncondities bij de meeste merkdealers nog minstens tot eind januari voortlopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat

19/12/2017

Een auto aanschaffen moet even simpel worden als een blikje frisdrank kopen, vindt Alibaba-baas Jack Ma. De Chinese retailer heeft concrete plannen om auto’s te verkopen uit gigantische automaten.

KMO Carrièreprijs voor Michel Permeke

18/12/2017

Autoretailer Michel Permeke ontvangt op 26 januari de KMO Carrièreprijs tijdens De Nacht van de KMO. Hij leidt al 37 jaar het autobedrijf Permeke Motors en is ook medeoprichter van sigarenzaak La Casa del Habano.

Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Back to top