Cardoen heeft nieuwe hoofdaandeelhouder

Cardoen heeft nieuwe hoofdaandeelhouder

Karel Cardoen, CEO van de autosupermarktketen Cardoen, heeft een meerderheidsparticipatie van zijn bedrijf verkocht aan het Vlaamse durfkapitaalfonds Kebek. Dat neemt twee derde van de aandelen over.

Uitbreiden in België, daarna internationaal

De twee partijen verwachten de deal voor het einde van het jaar volledig af te ronden. De prijs voor de aandelen wordt niet vrijgegeven. Kebek heeft als doel om vijf tot zeven jaar lang de aandelen in het bezit te hebben. Ook Karel Cardoen wil nog zolang deel uitmaken van het bedrijf.


"Ik heb vier kinderen, van wie drie in de zaak werken. Ik zou ook liever hebben dat het bedrijf in de familie blijft. Maar het geluk van mijn kinderen is belangrijker. Ik heb veel met hen gepraat. Zij hebben andere ambities. Ze zagen hoeveel lange dagen en stress ik had, en willen een andere balans tussen werk en vrije tijd. Ik begrijp dat, en apprecieer dat zelfs", zegt Karel Cardoen zelf over zijn beslissing om de aandelen van de hand te doen. De huidige CEO is zelf de zoon van oprichter Albert Cardoen.


Kebek en Cardoen willen nu verder groeien met de keten, om te beginnen in België. Momenteel haalt het al 80 procent van zijn omzet uit de 11 Belgische vestigingen. Daar moeten er de komende jaren nog eens vier bijkomen. Volgend jaar opent al een nieuwe autosupermarkt in Kortrijk.


Na de uitbreiding in België is het buitenland aan de beurt. Volgens Karel Cardoen zijn de voorkeuren van Nederlanders en Duitsers te verschillend aan die van de Belgen, maar in Frankrijk ziet hij wel mogelijkheden. "De Fransen hebben hetzelfde aankoopprofiel als de Belgen: ze zoeken vaak eenvoudige auto's met weinig opties. Bovendien zijn er nog niet veel dealers van niet-Franse automerken. Daarom willen we in Noord-Frankrijk onze eerste buitenlandse vestiging openen. Dan starten we meteen ook een website voor heel Frankrijk op", aldus Karel Cardoen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top