Cardoen opent in Lier zijn elfde autosupermarkt

Cardoen opent in Lier zijn elfde autosupermarkt

Garage De Prijcker, de vroegere concessiehouder van Saab en Chevrolet voor de regio van Lier, is de sinds zaterdag franchisehouder van Autosupermarkt Cardoen. Voor Cardoen is het meteen de elfde vestiging in ons land.

Nieuwe start

Sinds dit weekend heeft Autosupermarkt Cardoen ook een vestiging in de Kempen en het Neteland. De vroegere Saab- en Chevrolet-garage De Prijcker uit Lier is toegetreden tot het Cardoen-netwerk. Van de ruim duizend wagens die Cardoen permanent in stock heeft, staan er voortaan 60 in de Lierse showroom. Ook voor onderhoud, herstellingen en carrosserie kan de klant in de nieuwe autosupermarkt terecht.

 

Voor Garage De Prijcker betekent dit een nieuwe start. Eerst was er het faillissement van Saab, daarna kondigde Chevrolet zijn vertrek uit Europa aan. Voor uitbater Marc De Prijcker was dat het sein om het roer om te gooien. Een bevraging bij zijn klanten leerde dat zij liever kiezen uit meerdere merken in plaats van zich te moeten beperken tot één merk.

 

"Een autosupermarkt biedt ons als bedrijf veel meer groeikansen dan een klassieke concessie. Maar ook voor onze klanten is het interessanter, omdat ze geen tijd meer verliezen door van de ene dealer naar de andere te hollen om wagens te vergelijken", zegt Marc De Prijcker.

 

Zesde franchisezaak

Na Dendermonde, Halle, Vilvoorde, Namen en Marche-en-Famenne is Lier de zesde Cardoen-vestiging in franchise. "Cardoen biedt autoverdelers die hun zaak opnieuw rendabel willen uitbouwen een uiterst interessant alternatief dankzij hun franchiseformule", zegt De Prijcker. "Het brede assortiment van merken (25, nvdr.) en de interessante aanbiedingen maken het mogelijk om de nodige omzet te realiseren."

 

Daarbij geldt een strikte taakverdeling: de mensen van Cardoen staan in voor de bestelling van de wagens, het stockbeheer, de promotie en de marketing. De keten zorgt bovendien voor concepten die helpen om de klanten te binden in de naverkoop. Zo kunnen de franchisenemers zich volop toeleggen op de autoverkoop én het runnen van hun eigen zaak.

 

"Wij stellen uiteraard onze kwalitatieve eisen aan de franchisenemers, maar ik kan gerust zeggen dat de opstart van een nieuwe autosupermarkt veel minder investeringen vergt dan een klassieke concessie", zegt Karel Cardoen, algemeen directeur van de Autosupermarkt.

 

Groei met 45%

Cardoen groeide het voorbije jaar tegen alle trends in met 45%. De autosupermarktketen verkocht de voorbije 20 jaar al meer dan 200.000 wagens.  De nieuwe franchise in Lier is, na de opening van de autosupermarkt in Zaventem, al de tweede vestiging die Cardoen dit jaar opent. Die van Zaventem wordt overigens in eigen beheer gerund, net als de vestigingen in Antwerpen, Doornik, Gent en Hasselt.

 

Voor Karel Cardoen hoeft het echter niet bij 11 autosupermarkten te blijven: "Wij zijn actief op zoek om onze franchisetak verder uit bouwen in Vlaanderen. Onze franchisevoorwaarden zijn dezelfde als die voor onze vestigingen in eigen beheer: een voldoende ruime showroom, 7 dagen op 7 open en een interessante commerciële ligging."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top