CBRE voorspelt "verdere daling aantal tankstations"

CBRE voorspelt "verdere daling aantal tankstations"

Er zijn in België meer tankstations per hoofd van de bevolking dan eender waar in Europa. Daardoor genereren ze tot de helft minder jaaromzet per vestiging is dan in de ons omringende landen. Bijgevolg staat het in de sterren geschreven dat het aantal tankstations in ons land zal blijven dalen, zegt een nieuwe studie van vastgoedspecialist CBRE.

Nog circa 3.000 tankstations

België telt ongeveer 3.000 tankstations, zo becijferde CBRE. Ongeveer de helft daarvan is in handen van de grote petroleummaatschappijen, terwijl de rest wordt uitgebaat door onafhankelijke ketens en zelfstandige dealers.

 

"In vergelijking met andere Europese landen, telt België erg veel tankstations, met een laag gemiddeld brandstofvolume per station als gevolg. In onze buurlanden ligt het jaarlijkse omzetvolume tot twee maal hoger", schrijft CBRE. De vastgoedspecialist verwacht in ons land dan ook een verdere daling van het aantal tankstations. Sinds 2005 sloten al 600 tankstations de deuren.

 

Anders dan Exxon Mobil, dat half september nog 44 Esso-stations verkocht aan G&V (weliswaar met behoud van de Esso-merknaam en -producten), doen vooral Shell en Texaco (Delek) verwoede pogingen om hun netwerk nog verder uit te breiden, zo stelt CBRE. Daarnaast zien ook enkele regionale of lokale spelers zoals Pollet, Octa+, Maes en het reeds genoemde G&V het aantal pompstations in portefeuille stijgen.

 

Slechts 18% van de Belgische stations is vandaag overigens onbemand, al neemt hun aantal gestaag toe. "Zij hanteren scherpere prijzen en kunnen door hun populariteit bij de prijsbewuste consument op een hoger omzetvolume rekenen en daardoor extra winstmarges genereren", verklaart CBRE die trend.

 

Pompstations langs snelwegen erg gegeerd

In zijn rapport heeft CBRE extra oog voor tankstations langs de autosnelwegen: "Alle grote petroleumspelers zijn kandidaat om deze stations te mogen uitbaten en betalen daar dan ook grote sommen geld voor. De concessies op deze locaties worden via veilingen toegewezen door de overheid. Het gaat daarbij inmiddels om meer dan alleen brandstof. Er wordt binnen de openbare aanbesteding vaak uitdrukkelijk gevraagd om ook extra diensten aan te bieden, zoals een bewaakte parking, een pakjesdienst, een restaurant of een hotel."

 

Die extra diensten komen dan nog bovenop de inmiddels vanzelfsprekende shops met broodjesbar, coffee corner en aangepast voedingsassortiment, al dan niet samen met een gespecialiseerde partner. Zo werkt Shell onder meer samen met Carrefour Express; voor broodjes doet Esso het dan weer met Délifrance en ging Q8 in zee met Panos.

 

"De vastgoedprijzen (huur of koop) worden tegenwoordig niet enkel meer bepaald op basis van de onderliggende activa (waarde terrein/gebouwen en installaties) en de volumes uit de verkoop van brandstof, maar ook op basis van de omzet uit de verkoop van andere diensten", benadrukt CBRE.

 

Net daarom merkt CBRE een stijgende interesse in bijvoorbeeld het plaatsen van bankautomaten, in het aanbieden van adverteermogelijkheden en zelfs in het installeren van energiegenererende voorzieningen op de site. "Die kunnen nog bijkomende inkomsten genereren", aldus de vastgoedspecialist.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Dieselgate: Renault in opspraak, huiszoekingen bij Audi en VW

16/03/2017

Het dieselgate-schandaal mag dan een tijdje achter ons liggen, het onderzoek loopt nog altijd. Gisteren vielen speurders binnen in enkele Duitse vestigingen van Audi en moederbedrijf Volkswagen, en in Frankrijk brengt een uitgelekt rapport Renault zwaar in opspraak.

Back to top