D’Ieteren beter uit de startblokken dan gevreesd

D’Ieteren beter uit de startblokken dan gevreesd

Autodienstengroep D’Ieteren, in België onder meer invoerder van de Volkswagen-merken en in Nederland eigenaar van de beglazingsbedrijven Autotaalglas en GlasGarage, heeft het eerste kwartaal beter gepresteerd dan algemeen werd verwacht.

 

Beglazingstak sterkste groeier

Het Belgische D’Ieteren, de groep boven autodistributeur D’Ieteren Auto (VW, Audi, Seat, Skoda & Co) en beglazingsspecialist Belron (bekend van o.a. Carglass), is 2016 "bemoedigend" gestart. Dat blijkt uit een trading update die de groep vandaag bekendmaakte.

 

Het was vooral uitkijken naar de impact van het sjoemelschandaal bij Volkswagen op de verkoop van D’Ieteren Auto, maar die gevolgen blijken best mee te vallen. “De verkopen van D’Ieteren Auto stegen licht ondanks de naweeën van 'Emissiongate'. Het orderboek en de bestellingen bleven het hele kwartaal sterk en de geplande modelupdates en lanceringen van nieuwe modellen voorspellen veel goeds voor de komende kwartalen", zo meldt de groep.

 

Concreet verkocht de autotak 1,1% meer auto’s in vergelijking met het eerste kwartaal van 2015 en “het gezonde orderboek (+26 % op één jaar op het einde van maart 2016) zou in de rest van het jaar moeten resulteren in een stijging van het marktaandeel”.

 

Beglazingsdochter Belron - die vorige zomer nog haar Nederlandse concurrenten Autotaalglas en GlasGarage kocht - kende dan weer een sterke omzetgroei van 8,5%. In Europa stegen de verkopen met 3,8%, buiten Europa trok Belron een groeispurtje van liefst 12,7%.

 

Winst wellicht wat kleiner

Door hogere marketingkosten voor de autotak na 'dieselgate', toenemende concurrentie voor Belron in Europa en hogere kosten voor incentive-programma's voor het management staat de winstmarge echter onder druk.

 

Het management verwacht dan ook een “stabiele tot licht lagere” courante winst voor belastingen, zonder een cijfer naar voren te schuiven. Vorig jaar bedroeg die winst nog 212 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Back to top