D’Ieteren heeft geen last van Volkswagenschandaal

D’Ieteren heeft geen last van Volkswagenschandaal

Autodienstengroep D’Ieteren heeft in 2015 weinig problemen ondervonden van het schandaal rond de sjoemelsoftware bij Volkswagen. De resultaten waren dan ook volledig volgens de verwachtingen, al verwacht het bedrijf iets mindere cijfers voor dit jaar.

 

Autoverkoop op peil

De courante winst voor belastingen kwam bij D’Ieteren in 2015 uit op 212,1 miljoen euro. Dat is 20,6 procent meer dan een jaar eerder en volledig binnen de verwachtingen van het bedrijf, dat een stijging tussen 20 en 25 procent had voorspeld. Op vergelijkbare basis, zonder de stopgezette activiteiten in China en Brazilië, was er zelfs een groei van 31,9 procent. De totale omzet van D’Ieteren kwam uit op 6,035 miljard euro, een stijging van 10,7 procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

Ondanks het schandaal bij Volkswagen wist D’Ieteren in 2015 3 procent meer wagens te verkopen dan een jaar eerder, waarmee het op peil blijft met de rest van de markt. De omzet van de autoverkoop steeg zelfs met 8 procent en de courante winst voor belastingen kreeg een boost van 42 procent.

 

De problemen met Volkswagen zorgden wel voor 14 miljoen uitzonderlijke kosten en ook het marktaandeel van Volkswagen binnen D’Ieteren ging er lichtjes op achteruit. Ook het marktaandeel van Skoda en Seat daalde lichtjes. Dat van het Duitse Audi steeg dan weer, ondanks een mindere verkoop van de A1 en de A5. Het marktaandeel van Porsche groeide dan weer naar een nieuw record, dankzij de sterke verkoop van de Macan, de hybride versie van de Cayenne en de Boxster.

 

Stabiel 2016 verwacht

Bij Belron, de specialist op het vlak van autoruitherstellingen, steeg de omzet met 13,2 procent naar 3,161 miljard euro. De winst groeide daarbij met 11,2 procent, waarbij de verlieslatende activiteiten in het Verenigd Koninkrijk op het resultaat drukten.

 

D’Ieteren verwacht voor 2016 een stabiel jaar, maar houdt toch nog rekening met iets zwakkere resultaten vanwege de naweeën rond het schandaal bij Volkswagen, onder andere door hogere marketingkosten en een iets lager marktaandeel in het eerste kwartaal van 2016.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top