D’Ieteren heeft geen last van Volkswagenschandaal

D’Ieteren heeft geen last van Volkswagenschandaal

Autodienstengroep D’Ieteren heeft in 2015 weinig problemen ondervonden van het schandaal rond de sjoemelsoftware bij Volkswagen. De resultaten waren dan ook volledig volgens de verwachtingen, al verwacht het bedrijf iets mindere cijfers voor dit jaar.

 

Autoverkoop op peil

De courante winst voor belastingen kwam bij D’Ieteren in 2015 uit op 212,1 miljoen euro. Dat is 20,6 procent meer dan een jaar eerder en volledig binnen de verwachtingen van het bedrijf, dat een stijging tussen 20 en 25 procent had voorspeld. Op vergelijkbare basis, zonder de stopgezette activiteiten in China en Brazilië, was er zelfs een groei van 31,9 procent. De totale omzet van D’Ieteren kwam uit op 6,035 miljard euro, een stijging van 10,7 procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

Ondanks het schandaal bij Volkswagen wist D’Ieteren in 2015 3 procent meer wagens te verkopen dan een jaar eerder, waarmee het op peil blijft met de rest van de markt. De omzet van de autoverkoop steeg zelfs met 8 procent en de courante winst voor belastingen kreeg een boost van 42 procent.

 

De problemen met Volkswagen zorgden wel voor 14 miljoen uitzonderlijke kosten en ook het marktaandeel van Volkswagen binnen D’Ieteren ging er lichtjes op achteruit. Ook het marktaandeel van Skoda en Seat daalde lichtjes. Dat van het Duitse Audi steeg dan weer, ondanks een mindere verkoop van de A1 en de A5. Het marktaandeel van Porsche groeide dan weer naar een nieuw record, dankzij de sterke verkoop van de Macan, de hybride versie van de Cayenne en de Boxster.

 

Stabiel 2016 verwacht

Bij Belron, de specialist op het vlak van autoruitherstellingen, steeg de omzet met 13,2 procent naar 3,161 miljard euro. De winst groeide daarbij met 11,2 procent, waarbij de verlieslatende activiteiten in het Verenigd Koninkrijk op het resultaat drukten.

 

D’Ieteren verwacht voor 2016 een stabiel jaar, maar houdt toch nog rekening met iets zwakkere resultaten vanwege de naweeën rond het schandaal bij Volkswagen, onder andere door hogere marketingkosten en een iets lager marktaandeel in het eerste kwartaal van 2016.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Primark profiteert van zwakkere Britse economie

12/09/2017

De Ierse modeketen Primark profiteert momenteel van de zwakke Britse economie, waardoor moederbedrijf AB Foods de verwachtingen voor het volledige jaar optrekt. De keten zal ook verder blijven uitbreiden.

Back to top