D’Ieteren heeft geen last van Volkswagenschandaal | RetailDetail

D’Ieteren heeft geen last van Volkswagenschandaal

D’Ieteren heeft geen last van Volkswagenschandaal

Autodienstengroep D’Ieteren heeft in 2015 weinig problemen ondervonden van het schandaal rond de sjoemelsoftware bij Volkswagen. De resultaten waren dan ook volledig volgens de verwachtingen, al verwacht het bedrijf iets mindere cijfers voor dit jaar.

 

Autoverkoop op peil

De courante winst voor belastingen kwam bij D’Ieteren in 2015 uit op 212,1 miljoen euro. Dat is 20,6 procent meer dan een jaar eerder en volledig binnen de verwachtingen van het bedrijf, dat een stijging tussen 20 en 25 procent had voorspeld. Op vergelijkbare basis, zonder de stopgezette activiteiten in China en Brazilië, was er zelfs een groei van 31,9 procent. De totale omzet van D’Ieteren kwam uit op 6,035 miljard euro, een stijging van 10,7 procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

Ondanks het schandaal bij Volkswagen wist D’Ieteren in 2015 3 procent meer wagens te verkopen dan een jaar eerder, waarmee het op peil blijft met de rest van de markt. De omzet van de autoverkoop steeg zelfs met 8 procent en de courante winst voor belastingen kreeg een boost van 42 procent.

 

De problemen met Volkswagen zorgden wel voor 14 miljoen uitzonderlijke kosten en ook het marktaandeel van Volkswagen binnen D’Ieteren ging er lichtjes op achteruit. Ook het marktaandeel van Skoda en Seat daalde lichtjes. Dat van het Duitse Audi steeg dan weer, ondanks een mindere verkoop van de A1 en de A5. Het marktaandeel van Porsche groeide dan weer naar een nieuw record, dankzij de sterke verkoop van de Macan, de hybride versie van de Cayenne en de Boxster.

 

Stabiel 2016 verwacht

Bij Belron, de specialist op het vlak van autoruitherstellingen, steeg de omzet met 13,2 procent naar 3,161 miljard euro. De winst groeide daarbij met 11,2 procent, waarbij de verlieslatende activiteiten in het Verenigd Koninkrijk op het resultaat drukten.

 

D’Ieteren verwacht voor 2016 een stabiel jaar, maar houdt toch nog rekening met iets zwakkere resultaten vanwege de naweeën rond het schandaal bij Volkswagen, onder andere door hogere marketingkosten en een iets lager marktaandeel in het eerste kwartaal van 2016.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fiets! zet Hans Struijk Fietsen in de etalage

23/05/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk staat te koop. Fiets!, sinds 2015 de Belgische eigenaar, herstructureert en stopt met de buitenlandse activiteiten. 

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Delhaize veert op na sterk kwartaal

09/05/2018

Tijdens de eerste drie maanden van 2018 wist Delhaize in België weer aan te knopen met groei. Ook online boekt de retailer vooruitgang, maar de stuntpromoties wegen wel op de marges.