Daihatsu verlaat Europa.

Daihatsu verlaat Europa.

Japanse autofabrikant Daihatsu heeft wereldkundig gemaakt dat het merk zijn activiteiten terugtrekt uit Europa. Eind 2012 stopt Daihatsu alle verkoopsactiviteiten op Europese bodem. De verkoopcijfers waren al jarenlang ondermaats. Wel blijven de servicepunten bestaan.

 



De terugtrekking komt er vanwege de slechte verkoopcijfers van het automerk. Afgelopen jaar wist Daihatsu slechts 2.029 nieuwe wagens aan de Nederlandse markt te slijten, een daling van ruim de helft ten aanzien van 2009. Op de Belgische markt is de trend identiek. In 2010 verkocht Daihatsu 2.029 auto’s. Het jaar voordien waren dat er nog 4.168.


In de Benelux bood het merk daarom steeds minder modellen aan. Het assortiment was in de loop van 2010 reeds gekrompen van zes naar slechts wagentypes.


Ooit kende het automerk wel succes op Europese bodem. Voor 51% in handen van Toyota, profiteerde de fabrikant mee van het hoge aanzien dat Japanse auto’s hadden verworven. Toch kon Daihatsu zijn imago niet in stand houden. In 2008 werd een laatste relance geprobeerd, met reclamecampagnes die vooral een vrouwelijk publiek trachtten aan te spreken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Pop-up is marketingtool voor Suzuki

22/05/2017

Belevingsmarketing in de praktijk: samen met andere Japanse merken runt Suzuki in Antwerpen een pop-uplounge ter promotie van de nieuwe Swift. Zo brengen ze een stukje Tokio naar België.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Dieselgate: Renault in opspraak, huiszoekingen bij Audi en VW

16/03/2017

Het dieselgate-schandaal mag dan een tijdje achter ons liggen, het onderzoek loopt nog altijd. Gisteren vielen speurders binnen in enkele Duitse vestigingen van Audi en moederbedrijf Volkswagen, en in Frankrijk brengt een uitgelekt rapport Renault zwaar in opspraak.

Back to top